Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om en kurs i ditt Examensbevis från gymnasiet är markerad med U, som betyder att du läste den kursen utanför programmets 2500 obligatoriska poäng, då säger reglerna att betyget i den kursen räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet till den universitetsutbildning som du söker till eller om den ger meritpoäng. Kursen Internationella relationer, 100 gymnasiala poäng, ger inte meritpoäng. Om den inte krävs som särskild behörighet till just din universitetsutbildning och den ger ju inte meritpoäng, då får inte betyget i den kursen räknas in. Vilka kurser som ger meritpoäng kan du se på Gymnasieguiden.se/meritpoäng.

    Antagning.se kan inte påverka det. Antagning.se får inte räkna in betyg i U-kurser om de kurserna ej tillhör en av de kategorier: antingen krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng.

    Kursen Internationella relationer får, annars, ingå i examensbevis från gymnasiet inom programmets 2500p., t.ex kan den på SA vara programfördjupningskurs och på vilket nationellt gymnasieprogram som helst kan den ingå i examensbevis som en kurs inom Individuellt val. Men i examensbeviset får ingenting ändras i efterhand.

    Studie- och yrkesvägledare