stina

    Jag är lite inne på att gå i en skola på en annan ort än där jag går i grundskolan och även bor. Linjen finns i kommunen jag bor i min jag är inne på att gå någon annanstans. Har man fortfarande chans att komma in på det eller är det helt omöjligt att hitta boende och komma in på linjen om den finns i sin hemkommun?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    du har rätt att söka till vilken utbildning du vill - på gymnasiet, men var du BOR som icke-myndig, bestämmer dina vårdnadshavare.
    Att komma in kan du i vilken stad som helst men om dina vårdnadshavare säger NEJ, då får du inte flytta. Om dina vårdnadshavare säger JA då tar de på sig att fixa boende och bekosta vad det kan kosta.
    Ang. inackorderingsbidrag/tillägg - så täcker det endast en del av kostnaderna. Att fixa så att familjen/eleven får av "egen ficka" betala mindra än 2.000 kr/månad är mycket svårt, kanske t o m omöjligt.

    Hälsningar
    Mikael