Agnes
    Hej,

    Jag läser för tillfället till Matte 3 eftersom jag planerade att läsa statsvetenskap med inriktning nationalekonomi och då behövde den kursen. Nu såhär ett par veckor innan ansökan stänger har jag ändrat kurs och vill istället läsa till psykolog, allra helst i Göteborg. Jag har 22,2 i meritpoäng och tror att jag kan komma in. På just psykologprogrammet i Gbg är dock konkurrensen störst i BII-gruppen, alltså den med kompletteringar. Eftersom jag inte längre behöver matten undrar jag om jag kan avsluta den och därmed hamna i BI-gruppen igen?

    Tacksam för svar!

    Vänliga hälsningar
    Agnes Gustafsson

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,

    det spelar ingen roll om du får godkänt betyg i matte 3 elle inte. Eftersom du redan är behörig utan kompletteringar, kommer du hur som helst prövas i BI-gruppen.

    Det gör alltså ingenting in du även prövas i BII -gruppen. Det försämrar inte dina chanser. Snarare tvätrom. Det är bättre att prövas i flera urvalsgrupper, för att i varje gruppe får man en Ny chans.

    Det är bra att ha mer kunskaper i matte. Och godkänt betyg i matt 3 kan inte skada. Detta även om du, formellt sett, inte behöver matte 3 för behörighet.

    Du har också många år kvar till pension och mycket kan hända ... :) Och att ha ännu ett godkänt gymnasiebetyg skadar aldrig. Därför mitt råd är att du fortsätter med matte 3 & försöker få så bra kunskaper du kan och så högt betyg du kan få.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Tack så mycket för svar Peter! Det låter rimligt. Dock är det så att antagningspoängen är extremt hög och jag trots 22,2 kan komma att ligga på gränsen. Så om jag får lägre än A i mattkursen kommer mitt meritvärde att sänkas, stämmer det? Kanske är det därför säkrare att avsluta kursen?
    • Mikael : Jag håller med Peter om att det inte finns några nackdelar om du fortsätter läsa matte 3. Betyg i kompletterande kurser som ej krävs för behörighet räknas ENDAST in om de HÖJER meritvärde. Om de inte höjer meritvärde, räknas de inte in. Och att delta i flera urvalsgrupper är en STOR FÖRDEL. För att i varje ny Urvalsgruppe får man en ny chans. Din ansökan i BI gruppen kommer inte på ngt. sätt påverkas av att du prövas även i BII gruppen. Mitt råd är alltså, att du fortsätter läsa matte 3. Jag ser inga nackdelar med det.
    • : Stort tack för svaren! Då fortsätter jag alltså kursen! :)
    • Liselotte : yes! gör så. Det är alltid bra att kunna mer! Lycka till med dina studier. :)
    • : Hej igen, vill verkligen vara säker på en sak: Om jag fullföljer mattekursen, är jag då med och tävlar om platser i BII-gruppen även om den inte krävs? Och ett lågt men godkänt betyg i kursen skulle inte påverka mitt meritvärde negativt utan tvärtom vara till nytta för mig då jag hamnar i ännu en urvalsgrupp? Låter inte helt rimligt men vore ju väldigt bra för mig så klart!
    • Daniel : att man prövas i BII gruppen, utesluter inte samma sökande från BI gruppen. Väldigt många prövas i båda grupper samtidigt, i BI och i BII - på så sätt får du en ny chans i varje urvalsgrupp. Det är fördelaktigt att prövas i både BI och BII, för att du prövas i dem Oberoende av varandra; finns bara fördelar i prövas i båda grupperna!
    • Daniel : Mitt råd är att du försöker få så högt betyg i matte 3, helst A-betyg. Jag är inte helt säker att betyg i Matte 3 kommer ge dig plats i BII gruppen, kanske inte... men det är bra att kunna mer matte och betyg i matte 3 kan inte skada. Det kan du behöva till någonting annat i framtiden. Det ser också bra ut på CV, om du t.ex söker extrajobb under studier. Det är inte alltid lätt att få plats att läsa på komvux och när du nu fick chans, känns det snopet att råda dig hoppa av... därför råder vi dig att fortsätta läsa.
    • : Nu när jag läser till en kurs, kommer en annan att plockas bort då eftersom det blir mer än 2500 poäng?
    • : Är det inte så att jag dessutom får en halv meritpoäng för matte 3? :)
    Läs alla kommentarer