Klara
    Hej,

    Jag ska till hösten börja studera på högskola. Jag kommer välja Civilekonom i Örebro som första hands val. Om jag jämför med tidigare ansökningsstatistik så har antagningspoängen legat på ca 18,6 för BI och 18,0 för BII. Jag har 18,5 (tror jag, kan ni hjälpa mig kolla?). Så jag undrar nu om det skulle gynna mig att läsa en kurs på Komvux för att på så sätt komma i kvoten BII och på så sätt ha större chans att komma in på civilekonom i Örebro.
    • Anna : Har du examensbevis eller har du Slutbetyg? eller någon annan typ av dokument från gymnasiet?
    • : Ja jag har slutbetyget från gymnasiet
    • Anna : Gick du ut gymnasiet år 2013 eller tidigare /och har Slutbetyg/ eller 2014 eller senare /och har Examensbevis/?
    • Anna : Reglerna för Slutbetyg och Examensbevis är Olika.
    • : Jag gick ut 2017 och har examensbevis
    • Anna : Om du har examensbevis, då är det att Höja betyg i de kurser som redan finns i ditt examensbevis ELLER en ny kurs SOM kommer att ge dig meritpoäng (kurser som ger meritpoiäng är Moderna språk 3och4, eng 7 och "högre kurser" i matematik; eftersom Civilekonomprogram kräver matte 3, är det från matte 4 och högre mattekurser som ger dig meritpoäng).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    det skadar inte att försöka prövas i fler urvalsgrupper.
    Frågan är dock - om      Vilka kurser som du kan läsa?
    Att kolla antagningspoäng från förra antagningar kan man givetvis göra, men det säger ju inte ngt. om var antagningsgräns "hamnar" nästa gång; vi vet inte vem som kommer att söka till hösten och vilka betyg de har nu eller kommer att få innan sista kompletteringsdag som blir 20 juni 2019.
    Det att sista kompletteringsdag är 20 juni kan också bli ett "problem" - frågan är då om du hinner läsa en kurs på komvux? De flesta gymnasiala kurser är på 100 p., dvs läses på heltid på fem veckor, men då måste det vara distans eller "flex" och kursen måste sluta senast i mitten av juni för att betyget skulle kunna utfärdas så pass tidigt att du kan ladda upp det på "mina sidor" på www.antagning.se senast 20 juni.
    ***

    Gör ansökan senast 15 april - oavsett om du kommer läsa ännu en kurs på komvux.
    Se vad komvux i din kommun kan erbjuda.

    Om du är 21 år, är du för ung för att kunna ha gått ut gymnasiet år 2013. Men du vet ju bättre vad du har "i handen" - säger du att du har SLUTBETYG då kan jag berätta om vilka regler som finns då. Men de reglerna gäller ju inte om du i själva verket har Examensbevis.

    Och om du har STUDIEBEVIS då har du inte grundläggande behörighet och behöver på komvux läsa minst en kurs för att ansöka om att få ut Examensbevis.

    För dig med Examensbevis
    Jag antar att du har godkända betyg i samhällskunskap 1b och i Matematik 3 (för att de kurser krävs för Särskild behörighet till Civilekonomprogrammet).
    Hur många meritpoäng du har - vet jag inte... du kanske redan har max i merit... Har du godkänt betyg i engelska 7? och/eller i Moderna språk 3 och 4?
    Om vilka kurser som ger meritpoäng för dig med examensbevis - se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    För att en sökande med EXAMENSBEVIS ska kunna prövas i BII, kompletteringsgruppen - måste hans/hennes Meritvärde HÖJAS genom en Komplettering.
    Endast kurser som redan finns i examensbeviset (om hen Höjer betyg i dem) eller nya kurser som krävs för Särskild behörighet eller de som ger meritpoäng, kan räknas in och Höja meritvärde. Inga andra kompletteringar påverkar meritvärde och kommer därför inte räknas in och kommer inte placera den sökande i BII, kompletteringsgruppen.
    ******
    Fråga på komvux i din kommun om det finns ngn kursstart till vilken du fortfarande kan anmäla dig så att du kan få betyg innan 20 juni i år. Det är inte säkert att det finns.
    ***
    En annan möjlighet är Prövningar
    Dock är det mycket svårt att hitta var man kan göra prövning.
    Du måste i så fall också HÖJA betyg i en kurs som du redan har i ditt examensbevis  - för att hamna i BII, kompletteringsgruppen.

    • : Jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag gick ut gymnasiet 2017 med över godkänt i alla ämnen. Jag gick ekonomiprogrammet och läste alla kurser som ingick plus engelska 7 och matte 3. Jag har alltså en godkänd gymnasieutbildning och snittade b i de flesta ämnena.
    • Anna : Skillnaden - på vad och vad? :)
    • Anna : Godkänt betyg i eng 7 ger dig 1.0 i merit. Max i merit är 2,5 - du kan få meritpoäng för moderna språk 3 och 4; du kan också få meritpoäng för godkända betyg i matematik 4, 5 och matte specialisering. Saken är den att andra kurser, som t.ex historia, geografi, data-kurser mm. och m.fl kommer inte påverka alls. Du kan läsa hur många kurser på komvux som helst men det kommer inte göra någon skillnad för ditt meritvärde. ... Reglerna har ändrats. De som gick ut gymnasiet 2013 och fick ett Slutbetyg (du fick Examensbevis) - och även de som fortfarande på komvux kan få Slutbetyg t o m 1 juli 2020 - Faller under de "gamla reglerna" där även kurser som inte ger meritpoäng kunde räknas in och placera sökande i BII, kompletteringsgruppen; så är det inte för dig med Examensbevis. Det är kanske den "skillnaden" som du skriver att du inte riktigt förstår?
    • : Okej tack! Nu blev det lite tydligare!
    • Anna : Boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - snarast. SYV-en borde saga samma sak som jag svarade dig här nu, för att det är det som gäller. SYV-en på komvux kan svara om du har en rimlig chans att läsa på ngn kurs på komvux och kan, förhoppningsvis, även tipsa om var du kan försöka göra en prövning.
    Läs alla kommentarer