Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!
    i Teknikprogrammet ingår inte moderna språk. Vissa gymnasieskolor kan erbjuda läsa mod.språk i alla fall, men det är väldigt olika vilka språk som erbjuds och i vilken årskurs man läser de språkkurserna. Att skaffa dig Kunskaper i olika ämnen, bl.a i språk, t.ex i tyska kan du även utanför skolan - genom självstudier, kurser på internet, kommunikation med tysktalande, t.ex via Skype eller köpa en kurs om du har råd, men på så sätt får du inga betyg. Kanske kan gymnasieskola (rektor) bevilja göra prövning: om du skaffar dig kunskaper på egen hand och gör sluttest på en kurs eller en riktigt prövning (särskild prövning) och på så sätt får betyg, men det är inte din rättighet och skola kan neka dig göra test eller prövning.
    På gymnasiet är det de obligatoriska kurser i ett program som garanteras att eleven ska få läsa + tillräckligt "Volym" av valbara kurser, alltså inte exakt Vilka kurser som kan läsas som valbara utan att det är tillräckligt många poäng och att de kan sedan tas in i examensbevis - som eleven skriver in sig på när hen börjar på ett visst program på gymnasiet.
     Vill man garanterat läsa mod.språk på gymnasiet - bör man välja de programmen där mod.språk ingår som obligatoriska kurser, det är HU, SA, NA eller EK.