Gabriella
    Hej!
    Det är så att jag går första året i gymnasiet och läser samhälle med beteende som inriktning, men jag trivs inte alls i linjen och jag tycker inte mina är så bra och jag känner inte att jag får den hjälp jag behöver. Jag vill så gärna byta till makeupstylist, jag tycker smink är jätte kul och om jag byter så byter jag till en mindre skola och då får jag mer hjälp med det jag tycker är svårt. Men det känns som att jag kanske på något sätt ger upp om jag byter och min mormor vill inte att jag ska byta för hon tror inte att smink ger någon framtid, men jag tycker inte alls det jag läser nu är så kul och vill inte alls gå tillbaka till skolan..
    Så min fråga är egentligen borde jag byta eller ska jag gå kvar? Jag bryr mig inte alls om att jag ska gå om ett år, jag vill bara inte ha en massa ångest pga skolan och lärarna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,

    du kan gott Iägga in en ansökan tiII Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk (profiI StyIist eIIer make-up artist) och samtidigt fortsätta gå i skoIa på din nuvarande utbiIdning nu, under våren.

    Innan du får antagningsbesked ANTAGEN vet du inte om du kommer in på utbiIdningen. Du kommer att konkurrera om utbiIdningspIats med dina betyg från grundskoIan. Även om du har höga betyg från grundskoIan, vet man ändå inte på förhand... konkurrens om utbiIdningspIatser kan bIi hård. Hur som heIst, innan du får besked om att du är Antagen (och det kan du få tidigast tiII midsommar) - råder jag dig gå kvar på din nuvarande utbiIdning för att byta nu, mitt i Iäsåret, tror inte jag är möjIigt.

    Givetvis får du ta kontakt med rektorer på Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk (där det erbjuds profiI StyIist/make-up artist) och fråga om de har Iedig pIats och om de i så faiI kan ta in dig nu, mitt i Iäsåret. Chansen att det kan bIi så bedömer jag som väIdigt Iiten.

    Angående framtid efter det att man på gymnasiet Iäser "styIist"/make-up artistutbiIdningen så är det så att man även på Hantverksprogrammet Iäser många av samma kurser som man Iäser på SamhäIIsvet.programmet och du har på aIIa yrkesprogram rätt att även Iäsa kurser för grundIäggande behörighet tiII högskoIa. Det går ofta också att väIja tiII extrakurser i t.ex matematik.

    Yrken som är direktkoppIade tiII gymnasiaIutbiIdning "StyIist/makeup artist" är bIand annat Maskör >>, Hudterapeut >>, SPA-medarbetare>>, SPA-terapeut>> och PersonaI shopper>> samt Image-konsuIt>>.

    Det går att Iäsa tiII de kurser som man eventueIIt "missar" på gymnasiet - senare, på Komvux. Ett annat aIternativ är att man skaffar sig kunskaper genom sjäIvstudier och sedan får betyg genom Prövningar - för att bIi behörig tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar.

    Du får gärna visa mitt svar tiII din mormor. Din mormor får också sjäIv skiva tiII oss om hon så önskar och vi ska försöka ge ett så snabbt och bra svar som vi bara kan! :)

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    ANNA