leyla

    Kan man göra flera prövningar samtidigt?

    • Julia : Varför vill du hoppa av gymnasiet när du går sista året? Du måste förklara mer kring din fråga, annars är det väldigt svårt att svara då vi inte vet din situation.
    • Julia : Vad är ditt mål? Vill du bli behörig till någon eftergymnsial utbildning eller vill du få jobb snarast? Om du är över 18år kan du hoppa av gymnasiet utan att behöva tillfråga dina vårdnadshavare (för då har du ju inte några vårdnadshavare längre...) och börja jobba, gå på praktik eller göra ngt annat, men vad ska du ha för inkomst om du inte jobbar? Kan du få jobb nu, snarast, kan du "byta" från studier till att börja arbeta.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leyla!
    varför hoppa av gymnasiet när man går sista året?
    Prövningar - svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning. Du frågar om man kan göra flera prövningar "samtidigt". Jag vet inte om du med "samtidigt" menar samma dag, eller att du genomför flera prövnings-processer under samma tidsperiod.
    Prövningen går till så här: skriftlig del som sedan rättas av läraren och medbedömaren, och sedan en muntlig del där frågorna skrivs av lärarna utifrån de svar eleven gav på den skriftliga delen, det är alltså unika frågor som inte går att på förhand få reda på vilka de blir. I fysik och kemi brukar även laboration-delen ingå i prövningen, blir alltså 3 delar. Processen för att genomföra en prövning brukar ta minst en månad. Anmälan till prövning måste ofta göras minst 4 veckor innan första prövningsdelen, så från det att man anmäler sig till att man får betyget "i handen" brukar gå minst 2 månader, ofta längre tid.