Ina
    Jag har studerat första året av gymnasiet på NA programmet, men tog ett avbrott detta läsår för att studera i USA. Jag ska nu till hösten påbörja mina studier igen och ska då börja i 2:an.
    Jag fick höra att jag kan ha möjligheten att läsa IB då det egentligen bara är en 2 årig utbildning, så nu är jag lite förvirrad hur jag ska göra tills hösten!

    Första året av gymnasiet var ganska tuff. Jag lyckades ha hyfsade betyg men oroar mig för kemin och matten till hösten. Jag funderade ett tag på att byta till Natur med samhällsinriktning, men då jag inte vet exakt vad jag vill bli håller jag gärna mina val så öppna som möjligt.
    Jag tänkte att eftersom jag redan studerat i USA i ett år kanske IB skulle vara en bra idé och kanske underlätta lite.
    Men då är min fråga hur svår IB linjen är och om man får någon annorlunda behörighet efter den om jag vill söka till svenskt universitet.

    Kan även tillägga att jag har lite svårt ibland att komma igång med mina studier och har ofta migrän. Dock försöker jag alltid så gott jag kan och vill gärna lycka ta mig in på lite högre utbildningar.
    Funderar för tillfället att bli arkitekt eller biotekniker.

    Då min SYV på skolan har sommarledigt hoppas jag att kunna få lite rådgivning här.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vet dessvärre inte om jag kan vara till hjälp eftersom det nog i detta fall kanske är en smaksak om du vill fortsätta på Natur eller IB. Du borde kanske skriva upp Å ena sidan och å andra sidan på ett papper och få fram och fundera över nack och fördelar som du kommer fram till.

    Du kan söka högskola både i Sverige och utomlands utifrån ett IB-betyg eller ett Natur-betyg - inga problem. Men funderar du på att plugga utomlands direkt efter gymnasiet så har ju IB fördelen av att ha kontakt med många högskolor i världen som kan underlätta det språnget. Och engelska har du ju redan som du skrev - fördel IB där.

    IB är ofta förknippat med ett ganska tufft studieklimat - men så även Natur, så där kanske du utifrån att du nämner att du har huvudvärk och svårt att komma igång ibland bör ta reda på hur studieklimaten är på de olika skolorna. Svårt att veta om det har någon betydelse men eftersom du verkar ha haft tufft i matte och kemi och du har möjlighet att läsa en saminriktning på Natur för att kanske lätta i studierna så tål väl det att tänka på. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv