Kim
    Jag vill kanske bli jurist när jag blir äldre men är även extremt intresserad av teater, film o.s.v. Jag har aldrig själv spelat i teater eller något men jag är extremt fascinerad av det enda sedan jag såg teater för första gången. Jag älskar kreativa ämnen men även att tala inför folk, spela rollspel o.s.v. Som sagt så har jag aldrig själv spelat teater men är väldigt intresserad. Tycker ni jag borde välja teater eller ta den säkra vägen(ekonomi/juridik). Är mest rädd för att teater skulle vara för svårt för mig eller liknande.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    jag föreslår att du börjar med att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/teater
    och sedan försöker gå på några Öppna hus på inriktning Teater på Estetiska programmet. Jag vet inte var i landet du bor och kan därför inte skicka dig tips på skolor som har öppet hus inom kort.
    Du kan själv se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=43&vocation=&variant=&county=&order=school sortera på län/kommun så får du fram de skolorna som erbjuder ES, teater, se sen om någon av de skolorna nära dig bjuder på öppet hus inom kort. Om inte, råder jag dig boka "skugga en elev" - och be i så fall vara med den dagen då de har dramalektioner. Du kan då vara med och se med egna ögon och kanske även delta, prova-på på riktigt. Då vet du vad det handlar om. Det är mycket bättre att KÄNNA PÅ än att läsa om det.

    Önskar dig stort lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare