V
    Hej!
    Inom kort kommer jag behöva söka till gymnasium men vet inte riktigt vad jag ska söka. Jag har under flera år drömt om att bli arkitekt, problemet är att jag inte är ett så stort fan av matte, särskilt inte algebra. Min största dröm är att senare komma in på KTH och utbilda mig där men jag känner på mig att jag aldrig kommer klara av det. Jag har inte dom bästa betygen i matte och NO ämnena heller.

    Jag har pratat mycket med mina föräldrar om det här och de råder mig att välja någonting jag har lätt för och som jag lär mig med glädje vilket jag tycker låter hur logiskt som helst. På senaste tiden har jag börjat fundera om det finns någon utbildning inom litteratur och vad man kan bli med den eftersom jag har en stor passion för litteratur, särskilt engelsk litteratur. Om det nu finns en sådan utbildning känns det som om den skulle passa mig perfekt eftersom jag har hur lätt som helst för engelska men jag vill ha ett jobb som jag känner att jag kan tjäna bra med pengar på. Samtidigt vill jag bara inte kasta mina drömmar om att bli arkitekt i soporna för tänkt om jag faktiskt klarar av att bli en? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

    Om den här litteratur utbildningen nu finns vill jag jättegärna veta vad jag kommer ha för möjligheter senare i min utbildning och i min framtid. Jag vill även veta om det finns någon annan utbildning som också skulle kunna passa mig och vad jag kommer kunna jobba med om jag går dom.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej V!

    Kika på många olika yrken, ex >>/yrke/inredningsarkitekt

    nya yrken tillkommer pga utvecklingen går fram, situation på arbetsmarknaden förändras och helt nya yrken skapas. Det du ska jobba med kanske ännu inte har ngt namn!;)

    Just nu ska du välja till gymnasiet där du ska läsa i några år och under den tiden kan dina intressen förändras.

    På alla program på gymnasiet läser man svenska, Engelska, matte och andra gemensamma ämnen men inte lika mycket inom varje ämne, men det går ju också bedriva självstudier och söka läsa extra kurser eller lära sig saker utanför skola, via föreningar eller sommarläger, studieförbund och kulturskola.. .

    Gymnasieval är viktigt men inte avgörande för hela din framtid; läs gärna blogg och reportage på www.framtid.se ex. /bloggar/infor-gymnasievalet

    Tips: gå på flera öppna hus och på gymnasiemässan och känn efter.. Boka också prova-på dagar på flera gymnasiala utbildningar. Du ska gå på gymnasiet i flera år och det är viktigt att trivas; även pendlingsavstånd är viktigt. Tänk också på att det finns möjlighet att lära sig mer, på egen hand och efter gymnasiet skaffa sig betyg t.ex genom prövningar.

    Svar på din fråga om du bör bli arkitekt, kan inte vi på fråga SYV ge dig... Men vi vill uppmana dig att lära dig då mycket som möjligt i alla ämnen  du läser och att bekanta dig men så många olika yrken du kan, på olika sätt: läs om yrken på framtid.se, gå på prao och Studiebesök, sök sommarjobb och/eller extrajobb - all arbetslivserfarenhet är mycket bra att ha!