Filip
    Hej SYV. Jag är i ett riktigt krisläge och jag ångrar mig över det jag har gjort. Vi skulle ha ett nationellt prov idag tidigt på morgonen och jag förberedde mig dagen innan genom att plugga och lägga mig tidigt. Trots det sovde jag bara 4 timmar och däckade princip hela morgonen. Svalde två koffeintabletter (200 mg) och stack till skolan med tom mage. När jag kom dit skulle prover börja. Jag kände yrsel, illamående och kallsvettades. Satt på toan i 30 minuter, utmattad. Efter mycket omtanke åkte jag hem och sjukanmälde mig. Det fanns inte en chans att jag kunde prestera något på det provet och visste att det skulle finnas flera tillfällen för omprov. Tanken som slår mig just nu är om det verkligen var en lämplig anledning att vara frånvarande på ett nationellt prov. Vår lärare hade tidigare nämnt att du är skyldig att vara på provet trots om du är på semester eller har 40 graders feber. Hur tycker ni att jag ska hantera denna situationen? Åsikter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    man kan inte och bör inte skriva prov med 40-graders feber. Den saken är klar.

    Jag tror er lärare överdrev "en smula". Ingen kan förbjuda att bli sjuk. Ingen vill bli sjuk, men ibland blir man det. Om du mådde illa och kallsvettades, så var du sjuk.

    Bra att du sjukanmälde dig. Du bör nu få möjlighet att skriva provet vid "omprövningsdag" - för de som var sjuka. Även om du var "ensam sjuk", bör du kunna få skriva provet en annan dag.

    Att vara nervös och t o m mycket nervös inför stora viktiga prov är ganska vanligt. En del i "processen" är att försöka lära sig hantera stress, oro och krav som ställs på en.

    Det kommer vid flera tillfällen i livet komma dagar då stora krav ställs på en, ex. när man tar körkort och skriver teoriprov och gör uppkörning; eller när man skriver Högskoleprovet; eller när man ska "försvara" sitt diplomarbete på högskolan. På arbetsplatserna kan man tvingas göra presentationer av vad man har presterat inför "stora chefer"; under provanställningen i 6 månader måste man varje dag av de 6 månaderna vara "på topp" för att i annat fall riskerar man att inte få anställning efter provanställningen och hur lätt är det att vara "på topp" varje dag i 6 mån.?! :(

    Vi är olika och reagerar olika på de stressiga situationerna. Jag vet inte om det i ditt fall kanske krävs ngt. extra... som att gå några timmar i terapi hos en psykolog för att lära sig hantera stress. Som sagt, jag vet inte - men det kan ev. vara så.

    En bra idé är att gå till kurator och prata om det; eller till skolsköterska. Med de symptom du beskriver så var du sjuk, inga tvivel om det! Du skolkade inte, du var sjuk. Troligtvis blev du "tillfälligt sjuk av stress" eller hade "allvarlig stress-reaktion" och frågan är i så fall om du behöver någon sort proffs-hjälp som t.ex samtalsterapi och kanske även i kombination med läkemedel.

    SYV är fel person att ställa diagnoser, men vi kan ge råd att du pratar med kurator och/eller skolsköterskan - det kan i alla fall inte skada, om du gör det.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA