Julia

    Hej För något år sedan gick jag färdigt gymnasiet & börjar nu kolla runt lite vad för utbildning jag ska läsa vidare på universitetet. Jag har nyligen fått upp intresset för UX designer eller egentligen överlag att få jobba med hemsidor & appar & utveckla dom. Så min fråga är vad för typer av utbildningar man kan välja mellan för att nå dit? Jag skulle helst vilja läsa någon bredare utbildning på ett universitet & inte något som är alldeles för inriktat & specifikt då ifall jag skulle ändra mig & inte alls vilja jobba med detta senare så har jag fler valmöjligheter till att byta spår ifall jag har läst en bredare utbildning istället för en ”specialiserad”. Spontant tänkte jag kanske att någon IT-utbildning eller systemutvecklings utbildning skulle vara lite bredare inom området. Låter det rimligt? & vad är egentligen skillnaden mellan dessa två utbildningar? Tack Julia

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia!
    utbildningar på högskolenivå (högskolor och universitet) är oftast mer teoretiska och ger en bra grund till diverse olika specialiseringar längre fram. Yrkeshögskoleutbildningar är mer praktiska och ofta mer specialiserade på ett viss (avgränsat) område men de är också kända för att ge jobb snabbt, direkt efter examen och många ggr även innan man tar ut examen. Att få jobb efter en utbildning kan inte garanteras. Man kan gå flera långa utbildningar men inte få jobb efteråt. Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som blir sökbara kan ändras mycket från en termin till nästa. Yrken inom det område som du ställer frågan om är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare får anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst. Och det gör att det är mycket svårt att ge råd om utbildningsval. Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se
    Yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se
    Högskole-universitetsutbildningar hittar du på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu och de sökbara - på www.antagning.se
    Läs all information på utbildningarnas egna webbplatser. Samråd med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.