Petra
    Jag har precis börjat studera till marinbiolog och det känns verkligen helt rätt, men; prognosen för jobb efter studier ser dyster, vilket jag dock inte lät stoppa mig. Dock har jag också ett brinnande intresse för människans genetik och bioteknik. Är detta något som jag lättare (än utan biologiexamen) skulle kunna bredde min utbildning med när jag fått min kandidat? Hur mycket ger egentligen en kurs som grundläggande medicinsk genetik i jobbsökande syften inom området? Kommer det krävas ännu en kandidat inom området i fråga eller är marinbiolog en relativt relevant grund?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Petra !
    Du ställer en fråga som bara expert på just det område kan svara på. För att ge dig svar måste vi kontakta studievägledare på din utbildning. Du får svar snabbare om du själv tar den kontakten och så kan du passa på och ställa några fler frågor till vägledare på din utbildning.
    Allmänt gäller det att det är arbetsgivare som avgör vilka meriter som är relevanta och mer utbildning är alltid ett plus. Situationen på arbetsmarknaden kan ändras framöver och det är därför bra att satsa på det du "brinner för". Är man väldigt bra på ngt., så brukar man i allra de flesta fall få jobb till slut!
    Med vänlig hälsning, Mikael syv