bella
    Hej, jag har ångrat mig jag vill byta linje men vill inte gå om ettan. Jag går nu i ekonomi inr juridik jag skulle vilja byta till Sambeteende. Kommer börja andra året i gymnasium denna augusti. Jag undrar om det finns ett sätt att inte gå om ettan.

    1 Svar

    Hej!

    Om du behöver gå om eller inte kan variera. Dels beror det på hur kurserna på respektive prorgam ligger.
    Samhällsvetenskapligaprogrammet och ekonomiprogrammet har många gemensamma kurser men en hel del skiljer sig också. Det kan vara så att eleverna på sam redan har läst vissa kurser och tvärtom. Det kan därför bli svårt att hinna ta igen rent schemamässigt. Så du bör prata med rektorn eller studie- och yrkesvägledaren på skolan för att se hur kurserna skiljer sig mellan varandra.
    På en del skolors hemsida finns kursplaneringen (när du läser olika kurser) publicerad så där kan du titta för att få en bättre uppfattning.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV