Johanna
    Hej! Jag funderar på vad jag ska studera på universitetet och funderar på att studera software engineering men är även väldigt intresserad av språk. Jag skulle gärna studera något där chanserna att få jobb är goda så därför lutar det mer åt att studera software engineering. Dock undrar jag om man skulle välja att studera ett program, tex. Software engineering eller liknande och sedan när utbildningen är klar, ångrar man sig. Skulle jag då kunna studera kurser för att utbilda mig till översättare/få kandidatexamen i översättning även om jag studerat annat ämne på den tidigare utbildningen. Kan man använda sig av sina universitspoäng på något sätt eller måste man börja helt om från noll och gå ett helt kandidatprogram igen? Oroar mig mycket för detta på grund av CSN. (Jag har svenska som modersmål, och pratar även engelska och italienska).

    Jag undrar även vara lika möjligheter det finns där man kan få arbeta med folk från andra länder, jag har upptäckt att jag älskar kontakten man kan få med människor från annan kultur men vet inte om det finns något man kan jobba med förutom att vara lärare?

    Tack på förhand!
    MVH Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    genom att studera skaffar du dig mer studievana och mer erfarenhet, men data-studier och språkstudier är ganska så olika kunskapsområde, så jag tror inte högskolepoängen från data-studier kan tillgodoräknas i ett språkprogram, men om man vill ta ut generell kandidatexamen så brukar man kunna ta in upp till 60 högskolepoäng (= ett års studier på heltid) in i kandidatexamen (men det varierar mellan olika lärosäten, så bäst är det att prata med studievägledare på den institutionen där man vill ta ut examen).
    Du skriver också om att du är intresserad av att inom arbetslivet träffa personer från olika kulturer. Det finns många yrken där man kommer i kontakt med presoner från olika kulturer. Titta t.ex på följande yrken:
    kulturgeograf
    etnolog
    samhällsgeograf
    etnograf
    bussresearrangör
    tolk
    hotellreceptionist
    hotellmanager
    agent-inkommande-turism
    guide
    reseledare
    reseproducent
    resejournalist

    • : Okej tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!