Melis

    Jag har studerat en rad olika İT kurser ej sammanhängande dock. Jag vill bygga upp en sk egen examen på 180 hp men är jätte kluven gällande vilket ämne jag ska välja. Om jag exempelvis skulle studera İT 90 hp och Kriminologi 90 hp och bygga upp en egen examen blir det då som att jag har 2 examen i 1 examen? Alltså att ha läst två oika ämnen vardera 90 hp innebär det då att man har 2 examen inom exempelvis İT och Kriminologi? Jag vet att kurserna inom huvudämnet ska vara sammanhängande men de restrerande 90 hp kan dessa vara valfria fast från ett och samma ämne? Stort tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna ta ut kandidatexamen behöver man även ha den så kallade "kandidatkurs" med godkänt resultat. Alltså kan man inte med endast 180 hp inom 2 ämnen ta ut 2 kandidatexamina, utan inom varje "huvudämne" måste man även ha läst och fått godkänt i var sin "kandidatkurs". En sådan kurs kan vara på 30 högskolepoäng. I så fall måste man hitta var sådana kurser ges och läsa ännu ett år: 2 kandidatkurser.
    Vilka du "övriga" kurser förutom huvudämnet + kandidatkurs, som kan tas in i kandidatexamen är upp till varje lärosäte att svara. Du kan få olika svar på olika lärosäten, för att det får bestämmas på lokal nivå, på just det lärosätet som utfärdat examen.