Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag gissar på att du ska gå den här yrkeshögskoleutbildningen, yhguiden.se/utbildning/kyh/byggproduktionsledare-rot-kyh - och den är på 430 yh-poäng och pågår längre än 2 år... och med det kommer du söka jobb om cirka 2,5 år. På så lång tid kan mycket hända och förhållandena på arbetsmarknaden kan förändras mot det som råder idag... men du får gärna kontakta de utbildningsansvariga för den aktuella yh-utbildningen och fr¨ga om de har några uppgifter om vilken lönenivå som deras f d studerande ligger på idag.
    Allmänt gäller: löner är en svår fråga. Man kan med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats ligga på olika lönenivåer, beroende på bl.a hur duktig man är i att förhandla om sin lön, om man är medlem i någon fackförening, om man har extra-meriter (t.ex kan något språk som arbetsgivare värdesätter att man kan) mm.