Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Champa!
    Att läsa Utökat är ett undantag.
    Utökade kurser behövs ej för att kunna få ut Examensbevis.

    Om du uppger på vilket gymnasieprogram eleven läser, blir det lättare att svara på din fråga.
    Men jag tycker att i fall man ej hinner/orkar läsa en utökad kurs, kan man bara släppa den...
    Enligt reglerna så bör alla påbörjade kurser betygsättas och sedan finnas i Examensbeviset.
    Så -om man följer regelverket "till punkt och pricka" så bör eleven få F i den utökade kursen och det betyget måste finnas med i Examensbeviset med markering U_kurs.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Det är skillnad på Programfördjupning och Utökade kurser.
    Programfördjupning är det obligatoriskt att läsa.
    Så är det inte alls med utökade kurser.
    Programfördjupningar är det ett bestämt antal poäng som MÅSTE FINNAS MED i Examensbeviset.
    Utökade kurser behöver man inte ha och de flesta elever läser ej utökat.

    Om man vill hoppa av en utökad kurs, så är det väl vara att hoppa av den.
    Det har inget med val av programfördjupande kurser att göra, känns det som.
    Eller är det ngt jag inte har förstått i din fråga?

    Om du uppger:
    vilket program eleven läser
    vilken årskurs eleven läser nu
    om eleven ändå vill försöka uppnå kraven i den utökade kursen - och skola kan kanske erbjuda läsa långsammare (på 2 år i stället än på ett år)?... t.ex. om eleven läser åk2 nu och skulle fått betyg i den utökade kursen till sommaren men ni på skolan skulle besluta om att eleven får ännu nästa läsår på sig att uppnå kraven och kanske göra prövning i slutet av åk3. ***
    Hör av dig med svar på mina frågor och jag lovar att försöka ge ett så bra svar jag kan.

    *** alla kurser som finns i elevens Studieplan & som eleven ej uppnått E eller högre betyg eller inte haft möjlighet att läsa - har eleven rätt att göra Prövning i. Minst ett tillfälle har eleven rätt att få för att göra prövning. Skola har rätt att ta 500 kr. i prövningsavgift och skola bestämmer NÄR prövningen ska göras.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Är det så att "din elev" läser Engelska 7 som Programfördjupande
    och Matematik 3b - som utökad kurs? Stämmer det?
    Och nästa fråga då:
    vill eleven skippa Engelska 7 helt och läsa Matte 3b som programfördjupande?
    Stämmer det?

    Om detta stämmer - så måste vi se om det på just det programmet som eleven läser är tillåtet att läsa Mattte 3b som programfördjupande?
    Eftersom du glömde att skriva vilket program det gäller, är det omöjligt att svara på.

    Om det är så att det enligt Skolverket är tillåtet att läsa Matte 3b som Programfördjupande på just det programmet, så kan ni plocka bort Engelska 7 och sätta Matte 3b som Programfördjupande och då läser ej eleven någon utökad kurs, vilket är helt OK.

    Om det ej är tillåtet att läsa Matte 3b som programfördjupande på just det programmet som eleven läser, då kan man kanske "möblera om" i Studieplanen - flytta om mellan Programfördjupningen och Individuellt val mm. ? Återigen måste man veta vad det är för program och vilka kurser inom Individuellt val eleven valde.

    Bästa hälsningar och hoppas du hör av dig igen med svar på våra frågor!
    Då har vi möjlighet att ge dig ett bättre svar. :)
    ANNA