Kalle
    Hej, jag går just nu andra året i el med inriktning datorteknik och vill byta till ekonomi utan att behöva gå om 1an. Är det möjligt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kalle,
    det är inte omöjligt men beror på flera saker.
    Är du behörig till Ekonomiprogrammet /d v s har du godkända betyg från å k 9 i geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap/?
    Finns det plats på Ekonomiprogrammet i klassen i å k 2 på en skola där du vill gå?
    Kommer rektor att fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig?
    Kurserna som måste ingå i Gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet och inte får bytas ut är:
    Engelska 5 och 6
    Historia 1b
    Idrott och hälsa 1
    Matematik 1b och 2b
    Naturkunskap 1b
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskpap 1b och 2
    Svenska /eller svenska som andra språk/ 1, 2 och 3.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Råder dig ta kontakt med rektorerna på Ekonomiprogrammet på flera skolor för att få svar på frågan om ledig plats. Om plats finns, be boka tid med SYV för att sätta ihop ett förslag på Studieplan för dig som leder till Gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Efter det kan du fatta beslut om du skall byta eller ej.
    Önskar dig allt väl. Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar.
    Och här kan du hitta var Ekonomiprogrammet erbjuds: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&variant=&school_type=&county=&order=school.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV