Arvid

    Hej! Jag har gått en halv termin på folkhögskola, pga olika skäl måste jag nu byta till distans. Jag har en halv termin kvar, går det att byta till distans den sista terminen jag har kvar? Eller måste jag börja om från början när jag tar distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,
    erbjuder din folkhögskola läsa på distans? Eller tänkte du söka till en annan folkhögskola eller till en helt annan utbildning i en annan skolform?
    Du får gärna fråga på din nuvarande utbildning om du kan "byta" till distans.
    Om du vill komma in på en annan utbildning - på ett annat ställe, t.ex på en annan folkhögskola - fråga i så fall i första hand på den "nya" utbildningen, om de kan ta emot dig.

    Lycka till!
    vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Förlåt för att jag var otydlig! Skolan jag går i nu erbjuder tyvärr inte distans och jag måste söka till en helt annan, hur kommer det att påverka mig?
    • Milla : Om du kommer in på en ny skola, kan du berätta att du redan har läst en del inom samma ämnen - så kanske kan den nya skola korta ner din utbildningstid; eller så svarar den nya skolan att du måste läsa "som vanligt", tillsammans med andra elever - hela den utbildningen som du kom in på. Fördelen med att "repetera" är att man får djupare kunskaper och också ofta Högre betyg; nackdelen - att det tar längre tid.