Elev

    Hej, Jag läser Natur-Natur och har läst första ring. Jag har länge funderat på vad jag vill bli och nu börjar jag inse att det kanske är att bli snickare. Därmed så tog jag ett sabats år nu när jag egentligen skulle gå andra ring. Hur fungerar bytet från högskoleförberedande program till yrkesprogram? Hur ansöker jag igen och börjar jag från 1an? Med vänliga hälsningar Uriel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Uriel; fram till och med det året du fyller 19 år får du söka till år1 på gymnasiet; sedan är det - att söka till Komvux. Från det året du fyller 18 år kan du söka till folkhögskolorna; folkhögskolorna kan ha trä-utbildningar som kanske kan läsas i kombination med svenska, engelska, matte och andra ämnen som man annars läser på gymnasiet.
    Till år1 på gymnasiet söker du precis som du gjorde när du gick sista året på grundskolan, under Val- eller Omval lägger du in ansökan i gymnasievalssystemet och får under sommaren Antagningsbesked (du konkurrerar om plats med dina Grundskolebetyg).

    Om att försöka hoppa in i år1 nu...
    En liten chans kanske finns för dig att hoppa i år1 nu, direkt - om du har tur och ledig plats finns på BA, inriktning Husbyggnad eller på HV, inriktning Finsnickeri (även på inriktningen "Övriga hantverk" kan lämpliga utbildningar finnas...) och om rektorn på gymnasiet anser att skolan har möjlighet att hjälpa dig läsa ikapp, vilket jag tror störst chans är om det är LÄRLINGSUTBILDNING (där man läser yrkeskurserna på en arbetsplats) - då kan rektorn ta in dig mitt i läsåret. Chansen är inte stor och du måste agera snabbt, typ idag: kontakta rektorer på alla de gymnasieskolorna som du vill söka till och fråga om ledig plats finns.
    Listorna på gymnasieskolorna som erbjuder viss utbildning är lätt att få fram med hjälp av www.gymnasieguiden.se

    t.ex här får du en lista på gymnasieskolorna i Stockholms län som har BA/Husbyggnad och som erbuder Lärlingsutbildning.
    Vänligen
    ANNA

    • Elev : Hej igen, Tack för svaret. Jag undrar bara om jag har möjlighet att läsa om alla kurser även matte, svenska etc som jag har läst men yrkesprogram även har som kurs? Samt förstod jag dig rätt att jag ansöker yrkesprogramet på samma sätt som när jag sökte i 9an till Natur. Med vänliga hälsningar Uriel
    • Julia : Om du redan har godkända betyg i en del kurser, så behöver du inte läsa om de kurserna. Men om du vill läsa om dem, så ser jag inga större problem med det. Ofta läser eleverna om en hel del kurser även om de redan hade godkända betyg i dem på sitt "gamla" gymnasieprogram. - söker till år 1 på gymnasiet, oavsett om det är ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program gör man via gymnasieantagningen och konkurrerar med sina betyg från grundskolan, så ja! du söker på samma sätt som du gjorde när du gick i "nian".