Wilhelm
    Hej, jag har nu gått den Naturvetenskapliga linjen i drygt 2 månader men jag börjar känna att det kommer bli tufft för mig att klara av det. Därför undrar jag ifall det fungerar att byta till Ekonomilinjen så här långt in i terminen, utan att gå om? Går det inte möjligen att läsa ikapp årets elever eller på något sätt fixa till detta utan att behöva vänta ett år på att få börja igen.

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Wilhelm,
    det finns olika vägar att gå:
    jag råder dig ställa frågan till rektor på Ekonomiprogrammet på den skolan där du vill gå, ännu bättre om du kontaktar flera olika skolor - frågan som du bör få svar på är om det finns LEDIGA PLATSER på Ekonomiprogrammet?
    I fall en ledig plats finns, får rektor fatta beslut om det är ok att du tillkommer så här sent in på terminen.

    Du kan byta även senare och det är inte säkert du skulle behöva gå om ett år. Skillnad mellan NA och EK i å k 1 är inte så stor som man kan tro. Skillnaden blir större längre fram - under å k 2 och ännu mer i å k 3.
    Du kan fortsätta läsa hela å k 1 på NA. Om matten är för tuff, kan du be läraren sätta betyg i Matte 1b på dig - i fall du skulle riskera få F i Matte 1c. Det är viktigt att få betyg /minst E/ i just Matte 1 för att utan godkänt i den kursen kan man inte få ut gymnasieexamen från något gymnasieprogram. Detsamma gäller Engelska 5 och Svenska 1, man måste alltså ha minst godkänt i de kurserna. Engelska, Svenska Idrott, Religion, Historia, Samhällskunskap 1b - är exakt samma kurser på NA & EK.
    På NA läser ni inte Samhällskunskap 2 som en obligatorisk kurs, men det gör de
    på EK och så är det matte som är ganska stor skillnad på, som du säkert vet själv.

    Rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat gymnasieprogram, men för det måste du komma med godkända kurser från å k 1. Då kan rektorn besluta om att det är OK att byta ut vissa kurser från EK mot dem, som du har läst och fått betyg på NA.

    På skolornas presentationer hittar du bl a kontaktuppgifter inkl.epostadress:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/procivitas-privata-gymnasium-lund
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-lund

    Sammanfattning: ta kontakt med rektorer på Ekonomiprogrammet på alla de skolorna som du kan tänka dig att läsa på. I fall du inte får ett positivt svar, kämpa för så höga betyg som möjligt på NA och försök byta efter å k 1 slut. Om du kontaktar oss då med uppgift i vilka kurser du fick betyg från å k 1, kan vi komma med förslag på ett individuellt anpassat program (för att du inte skall behöva gå om ett år). Det är dock rektors beslut som gäller.

    Andra tänkbara alternativ: sök till Ekonomiprogrammet å k 1 till nästa års antagning. Fundera på om du kan tänka dig byta till ett annat program i fall det inte finns plats på EK, men om plats finns på t.ex. SA.

    Mvh och hör av dig senare för att berätta hur det går. Vi håller tummarna för att det skall gå bra!
    Julia SYV