Leonard
    Hej!
    Det hela började för ungefär ett år sedan. Jag började gymnasiet (Natur), men kände snabbt att jag inte trivdes på skolan. Jag bytte skola (men behöll linje) efter ungefär en månad, och hamnade i en ny klass på ett annat gymnasium där jag trivdes bättre (miljön, lärarna, osv). Problemet var dock att jag hamnade i en klass där 90% utav eleverna läser Natur-Musik, medans jag och tre till läser Natur-Samhäll. Detta gjorde att jag hade svårt att snacka med mina klasskamrater, eftersom de mest var intresserade utav musik, något som jag inte kunde något alls om. Jag kände ännu en gång att jag hamnat fel, men tänkte att jag ger det mer tid. Men saker blev bara värre och värre faktiskt. En utav mina klasskompisar höll på med droger, och atmosfären var otrygg i killgänget. En gång när jag en gång räddade honom så blev han jättearg på mig, och har konstant gått runt och snackat skit om mig sedan dess. Allt som allt känns det utmattande och inte alls lockande att fortsätta nu till hösten.

    Jag har länge haft tankar om att byta till IB inför tvåan. Jag har högsta betyg i Engelska, och bra över lag. Jag har bara gått och dragit på beslutet och tänkt att det löser väl sig, men nu sitter jag här, 13 dagar innan skolan börjar, och vet inte vad jag vill göra med mitt liv. Jag trivs inte som jag går nu, men samtidigt kanske det är försent att byta nu. Gräset kanske inte är grönare på andra sidan trots allt.

    I vilket fall, mina frågor gäller följande:
    Hur tycker du att jag ska göra?
    Tror du att det är försent att byta?
    Andra tips?

    Ps. Fick riktigt bra hjälp i höstas när jag hade samma problem, tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det känns ju som att du först och främst måste sätta dig ner och prata igenom din studiesituation på skolan innan du gör ännu ett byte. Det kan väl vara en bra grej att boka tid med Syv eller kurator på skolan och reda ut om gräset ä r grönare på IB.

    Sedan är det en grej om du kan byta till IB rent tekniskt. Du bör kontakta skolan och se om det finns platser -eventuellt måste du göra ett inträdesprov - en annan om det verkligen ä r IB som nu är det bästa för dig. Det är svårt för mig att bedöma. Samtal behövs för att reda ut begreppen! Lycka till!/Lena, Syv