Alice
    Hej, jag går just nu naturprogrammet och har gjort det i ca 2 månader. Jag trivs bra i klassen men dock kanske jag vill byta till sam. Har klarat av natur hittills med relativt bra resultat, men jag tror att so ämnena kan passa mig bättre. Jag vill satsa på skolan och få höga betyg för att kanske komma in på juristprogrammet. Dock vet jag inte helt vad jag vill bli och känns som jag kommer gå miste om behörighet om jag byter från natur. Tror alltså att jag har chans att få högre betyg på sam än natur, men är rädd att gå miste om behörighet. Hade inte tänkt bli läkare, men kanske något inom vården så som sjuksköterska, som jag vet man kan bli även på sam om man lägger till kurser. Har en sån beslutsångest och måste bestämma mig snart för att inte hamna efter. Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    när du skriver "byta till sam" - vad tänker du på då? Vi börjar närma oss slutet på oktober och att någon rektor skulle ta in en elev in i SA-programmet som idag går ett annat program, har jag väldigt svårt att tro. Det är alltså så att du kommer behöva söka om - till åk1 till hösten 2019, om du vill läsa på ett annat program... Möjligtvis (om du har tur och om du får godkända betyg i åk1 på NA-programmet) kan rektor ta in dig i åk2 på SA-programmet från hösten 2019, men att byta nu, i oktober, tror jag inte du kan.
    Det är rektor på SA-programmet som bestämmer, men vår erfarenhet säger att rektorer slutar ta in nya elever i slutet av september /och detta även om det är en elev från Samma program på en annan skola som vill byta skola/.
    Du har alltså inte bråttom att bestämma dig... utan mitt råd är att du läser på ditt nuvarande program och gör ditt bästa och samtidigt söker till åk1 till ett nytt program under Val- eller Omvalsperioden /du kommer på nytt konkurrera med dina betyg från grundskolan/. Sedan om du kommer in på SA till hösten 2019 och kan uppvisa godkända betyg från åk1 från NA, kan hända att du kan bli "uppflyttad" till åk2 på SA... om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för dig och om upplägg på den skolan tillåter dig uppnå kraven för examensbevis.
    Det är inte förbjudet att fråga på SA-programmen om möjlighet till byte, men chansen är obefintlig att du skulle få ett positivt svar. Anledning till varför man ej tar in nya elever mitt i läsåret är att det skulle ta mycket tid från lärare för att hjälpa en ny elev att läsa ikapp /och då blir de andra elever "lidande" som började läsa från början/; lärare är nu för tiden "bristvara"; det är ont om behöriga lärare och de är överhopade med jobb. Det är alltså inte "ditt fel" på ngt. sätt utan det är upplägget och situationen i stort, som gör att man nästan uteslutande kan byta program "mellan årskurserna" - på sommaren... och att byta program är inte en rättighet. Det är inte alltid det går - av olika anledningar.

    Du får gärna förklara hur du tänker kring byte av utbildning ... Vi vill hjälpa till och kommer att ge dig våra bästa råd.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA