Hej Elias!

    Du får gärna fråga rektor på Naturvetenskapsprogrammet för att det är hen som bestämmer. Min bedömning är dock att et blir mycket svårt att byta så som du vill. Detta pga man på Naturvetenskapsprogrammet läser svårare spår i matte och de redan är klara med kursen matte 1c och har påbörjat läsa matte 2c och på Samhällsvetenskapsprogrammet blir ni klara med matte 1b till sommaren. Ett annat "problem" är fysik, biologi och kemi som de på NA läser sedan i augusti och du ej har läst på SA.

    Av de anledningar som jag nämner (ovan) så tror jag inte det är möjligt att byta från SA till NA, utan att du får söka om - till åk1 - till nästa höst och gå om åk1 på NA, om du kommer in.

    Som sagt, det är inte mitt beslut, utan det är rektor på NA på den skola som du vill byta till som får svara till dig.

    Även om du är beredd att plugga extra, så kan du ej göra allt på egen hand. Lärare måste förbereda extra tentor till dig som du har missat under tiden aug - febr och det är 6 månaders tid... och det är extra jobb för lärarna som de ej är beredda att göra på sin fritid, då vill de ha betalt för övertid och det blir dyrt på skolan. Av den anledningen tar OFTAST skolorna in så sent på läsåret - för att det inte går ihop ekonomiskt för en skola att göra det. Skola kommer i så fall att "gå minus" och rektor säger därför Nej till ansökan om att byta så som du gör. Det är i alla fall vad jag tror kommer att hända.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA