Carl

    Hej, jag har nästan gått klart mitt första år på VVS & Fastighetsprogrammet på min skola och är osäker om det är rätt linje för mig. Har redan gått om ett år på IM innan så är inte sugen på att börja om ettan igen. Är helt säker på stt jag vill gå ett hantverkarprogram och har då fått bygg och anläggning på tankarna. Är det möjligt att byta från VVS till Bygg utan att börja om från ettan då det är ganska likadana linjer?

    • : Kurserna man läser på VVS och Bygg är inte identiska och i mångt inte ens lika - yrkeskurser är olika. Det är svenska, engelska, matematik, idrott, historia, samhällskunskap, religionskunskap som är samma kurser men inte de yrkeskurserna.
    • Jelena : Bra om du hinner lägga in ansökan till år 1 via gymnasieanatningen senast sista dagen i omvalsperioden. Det finns inga nackdelar i att göra det. Du kan ändå sedan välja fortsätta på ditt nuvarande program.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    Jag håller med info i Jelenas kommentar: gör ansökan via gymnasieantagningen helst senast sista dagen i omvalsperioden. för att hoppas på att ngn rektor tar in di i år 2 på byggprogrammet när du inte läste byggkurserna som ingår i år1, är väldigt osäker väg att ge sig in på.. tror inte det kan bli så, tyvärr.
    Yrkeskurserna är olika på de olika yrkesprogram.
    Du skriver om att det är hantverk du är intresserad av - så kanske Hantverksprogrammet i så fall? Varför byggprogrammet?
    Om du svarar om vilken del av Sverige - stad eller län - som du vill gå på gymnasiet i, kan vi förhoppningsvis ge mer hjälp.

    tips! om gymnasieskolan erbjuder Lärlingsupplägg (alltså att man läser alla yrkeskurser på en arbetsplats) så kanske blir det möligt genom individuellt anpassat program göra planering så att du på 2 år skulle kunna uppnå kraven för examensbevis från bygg eller från hantverksprogrammet. Jag kan inte lova att det blir så men det kan i alla fall inte uteslutas helt.