Sara

    Hej! Jag är en 17 årig tjej och läser mitt andra år på samhälle beteendelinjen. Jag trivs verkligen inte på detta gymnasiet som jag går på, mår verkligen dåligt av det. Varje morgon har jag ångest över att jag måste gå dit. Därför vill jag byta gymnasie men fortsätta på samma linje.

    Problemet är att jag har F i matte 1b och vad jag har förstått så kan man inte byta gymnasie om man har F i matte 1b eller om man allmänt har för många F. Jag har frågat om det finns någon möjlighet att göra en prövning i matte 1b men det hade de inte.

    Jag behöver hjälp, vill verkligen byta gymnasie så fort det går. Orkar inte att må såhär varje dag. Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du har F i matte 1b, har du rätt att göra prövning.

    Det finns ingen lag som skulle förbjuda att byta skola om man har F betyg. Dock kan enskilda rektorer tycka att det blir för jobbigt att introducera en ny elev om hen har F betyg ... Och att byta gymnasiet mitt i ett läsår är mycket ovanligt .  Finns det ingen plats på den skolan du vill byta till, kan du inte byta även om du hade haft alla A betyg ... Har du frågat om det finns plats?

    • : Jag känner några vänner där och de hade frågat och det fanns plats. Jag hade tänkt att gå klart 2 an och sedan byta, det är bara 3 månader kvar av terminen.
    • Mikael : Bra! Då har du en plan på hur du gör. Lycka till!