Marcus
    Hej fragasyv! De är så att ja är nästan ängslig och hamnat i beslutsångest situation typ. funderar På att byta från min nuvarande skola och till en annan fast gå samma program. Är detta möjligt? Tror de ska ha 1 plats ledig, är de för sent och byta nu? Förlorar ja alla betygen? Måste man såfall gå tillbaka till sin nuvarande skola och säga adjö. Känns nästan som man sviker dem osv. Har även praktik på skolan så hur blir det med den? Svar uppskattad så fort som möjligt, har ont om tid. De ja mest fruktar är att ja inte kommer in i den andra klassen så fall, tacksam för svar iof !

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Marcus,

    det är Rektor på den mottagande skolan, som beslutar om de tar in en ny elev. Även om ledig plats finns kan rektor ändå säga Nej och inte ta in. Det är för tidigt för dig att fatta beslut om du ska byta. Du måste först få svar Att en ny skola är beredd att ta in dig. Att en ny skola ta in en elev i maj är mycket ovanligt.

    Om du får svar att den nya skola är Beredd att ta in dig, kan du i så fall börja fundera på om du vill byta eller inte. Hör av dig till oss i så fall, så kan vi ge dig tips om hur du kan tänka och agera. Att du får svar: "Ja, vi kan ta in dig", från rektor på den nya skolan - betyder inte att du måste byta. Du kan säga att du stannar på din nuvarande skola.

    Så mitt råd är att du först får svar från rektor på den nya skolan om de har möjlighet att ta in dig.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    • Anna : Det finns olika lösningar när gymnasial utbildning läggs ner. Ibland flyttas elever till andra skolor; ibland får de gå kvar på samma skola. Det finns inte något generellt svar att ge; det beslutas lokalt. Rektor på skolan är den som måste kunna ge svar om hur det blir.
    • : Ah okej, för den skolan ja hade i åtanke om att byta till ska '' eventuellt '' läggas ner stod de. så kanske fler elever byter till den skola ja går nu, blir väl att ja stannar såfall. Tack för ert svart iof, allt till bra hjälp!
    • : * programmet ska eventuellt läggas ned, inte skolan.
    • Anna : Ja... det är inte lätt att planera när programmet ska EVENTUELLT läggas ned! :) kanske - eller kanske inte! :) Den som kan ge bäst svar är nog Rektor på det programmet som ev. ska läggas ned. Hen har mest aktuell info. Det borde i alla fall vara så! Lycka till! Vi håller tummarna för att det ska ordna sig! :)
    Läs alla kommentarer