David
    Tjenare! Då jag gick ut årskurs 9:e så hade jag endast 120 i meritpoäng eftersom jag var dum och sket i skolan år 7-8 men i 9an så lyckades jag fixa så jag kom in på Vård och Omsorg, nu har det dock gått ett par veckor och jag verkar inte alls vara intresserad av kärnämnen man läser (Medicin,Vård och Omsorgsarbete,hälsopedagogik.)
    Dock så vill jag hemskt gärna bli Polis vilket man kan bli om man lägger till vissa ämnen i år 2.
    Jag hade F i alla NO ämnerna i 9:an och jag tror knappast att jag kommer kunna klara av 3 år med dessa ämnen.
    Jag har funderar mycket och jag tror att Samhällsvetenskap är en linje jag skulle vilja gå men det är sjukt höga poäng för att bli intagen dära.
    Hur ska jag gå till väga?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tråkigt att du verkar ha valt fel även om det är jättebra att du fått syn på en utbildning du verkligen vill gå - bättre sent än aldrig! Om du är behörig att söka ett högskoleförberedande program som t.ex. Sam så får du helt enkelt kontakta den skolan/programmet du vill gå på och fråga om det går bra att byta. Finns det plats och att du har behörigeten så är det upp till skolan att bedöma om de kan ta in dig på programmet. Behörigeten är godkänt i matte, svenska och engelska från grundkskolan plus 9 andra ämnen inklusive alla SO-ämnen. /Lena, Syv