Fanny
    Jag är 16 år och gjorde ett val att börja på estet på Gymnasiet för ca ett år sedan, jag har ungefär ett halvår kvar nu av ettan och jag har känt sedan början att jag valt fel, jag ser ingen framtid med den här utbildningen och vill istället gå Natur eftersom det kommer ge mig mer till den utbildning jag sen vill söka på Högskola. Jag har redan pratat med syv och han sa att jag troligtvis inte kunde byta då mitt i terminen så jag tog till mig det, istället tipsade han om att jag kunde gå naturvetenskapligt basår efter gymnasiet och jag har tänkt på det mycket, men nu har jag kommit fram till att jag inte vill slösa mer tid och börjar hellre natur så fort som möjligt. Jag undrar om det skulle fungera att börja på Natur efter ett år på Estet, om jag måste börja om från början då eller fortsätta tvåan vilket jag själv inte tror på så mycket.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny,
    SYV på din skola har alldeles rätt i att det är för stor skillnad mellan Estetiska Programmet och Naturvetenskapsprogrammet och chansen är minimal att någon rektor vill ta in dig på Naturvetenskapsprogrammet - till å k2 efter det att du har läst ett år på Estetiska programmet. Du får givetvis fråga. Det är rektor på programmet som bestämmer i det fallet. Om rektor anser att skolan har resurser att hjälpa dig komma ikapp, kan den ta in dig på NA - i mån av plats, dvs ledig plats måste finnas på programmet.
    I fall du söker till åk1 NA - konkurrerar du på samma villkor som de elever som idag går i "nian". Du konkurrerar med dina grundskolebetyg och måste vara behörig (jag antar att du är det: behörighet till NA är godkända betyg från vårterminen i åk9 i svenska, engelska, matte + kemi, fysik, biologi + 6 andra valfria grundskoleämnen). Du förlorar inget på att SÖKA TILL ÅK1 på NA till nästa år. Om du blir intagen till åk2 av någon rektor, tackar du bara NEJ till din plats i åk1.
    Det blir tufft för dig att läsa ikapp pga skillnaden är ganska stor. På NA läser de svårare matte, de läser fysik, kemi, biologi vilket ni på Estet inte gör.
    Om du just vill BYTA och inte söka om - finns det ingen anledning att vänta tills du slutar åk1. Du kommer efter ännu mer under resten av det här läsåret.
    Om du verkligen bestämt dig för att byta, råder jag dig söka fram alla de gymnasieskolor som erbjuder NA på pendlingsavstånd från dig och du kan även fråga på Korr online gymnasieskola /distansutbildning, som erbjuder NA bl annat/.
    Här ser du presentation av Korr online: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Sök efter alla NA program på pendlingsavstånd från dig på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&vocation=&variant=&county=&order=school.
    Om du uppger var i landet du bor, kan jag skicka tips på skolor nära dig.

    Önskar dig lycka till! Mvh Julia SYV