Sebbe
    Hej, om jag vill byta gymnasieskola hur är bästa sättet att gå tillväga? Jag har möjlighet att skicka in en ansökan till skolan jag vill byta till, och har skickat mail till min syv på skolan om ett möte, men kan jag skicka in ansökan redan innan och gå vidare därifrån?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebbe,
    om du vill söka till åk1 - söker du via gymnasieantagningen; du upprepar samma ansöknings-process som du gjorde när du gick i åk9 och sökte till gymnasiet. Du kan söka under Omvalsperioden. Vet inte om du själv kan lägga in din ansökan eller om det är endast SYV som på sin inloggning kan lägga in ansökan /det är olika i olika delar av Sverige/.

    Om du vill komma in i åk2 eller 3 - då är det rektor på den "mottagande skolan" som bestämmer. Din SYV på din skola har inte med bytet att göra... hen kan t o m försöka övertala dig att stanna på din nuvarande skola, även om du själv vill byta. Din nuvarande skola vill troligtvis behålla dig som elev; det är sällan som personal på en gymnasieskola hjälper till att byta till en annan skola.Men visst kan det finnas undantag också.

    Bästa hälsningar

    ANNA