Maryam

    Hej Jag går på teknikprogrammet i cyber men jag trivs inte där, har funderat på att börja på NTI men vet inte hur man söker dit eller vad man ska göra. Jag ska börja andra ring nästa termin så hur ska jag göra? Hur går det med betygen?

    • Anna : I vilken stad går du på gymnasiet?
    • Vägledare : gissar på att det kanske till den här skolan som du vill byta: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-malmo ?
    • Ludmila : Om det är NTI-gymn.i Malmö som du vill komma in på in i år2, kontakta Eveline Watanabe (Rektor på NTI Gymnasiet Malmö) 040-664 16 40 eller [email protected] för att boka tid: du behöver träffa personal på skolan, i första hand rektorn; ta med dig dina betyg och studieplan. Bra om du även tar med dig närvarorapport (enl.min erfarenhet brukar rektorn på den nya skolan även intresserad av att ta del av närvarorapporter).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    i de flesta delar av Sverige är Omval till gymnasiet redan slut, men i Västra Götaland kan man ändra sitt val eller göra val t o m 1 juni 2020; därför frågade jag i vilken stad du går på gymnasiet.
    Det bästa vore om du gjorde ett nytt gymnasieval inom val- eller omvalsperioden (men i de flesta städer är det nu för sent för det, tyvärr).
    Fördelen med att göra ett nytt val är att det inte finns några nackdelar med det. Att du skulle söka på nytt till år1, påverkar inte dina nuvarande studier eller möjlighet för dig att hoppa in i år2.

    *******
    Om du vill försöka hoppa in i år2 på en annna skola, är du beroende av om ledig plats finns på den utbildningen som du vill hoppa in i. Men även om ledig plats finns, behöver inte rektorn ta in en ny elev och hen får inte ta in en ny elev om bedömning görs att det blir svårt för eleven att uppnå kraven för examensbevis (det kan bli så pga kurser läses i olika ordning på olika skolor).
    En av förutsättningar för dig att kunna hoppa in i år2 är att du har godkända betyg från år1 på samma program.