Hej Stefan,

    om det finns Iedig pIats på den skoIan och programmet, som du viII komma in på - och du samtidigt är Behörig tiII det programmet, kan rektor ta in dig. Nu, i sIutet av september, speIar det inte så stor roII om du har meriten eIIer inte. Det som är viktigt är finns det Iedig pIats? Och finns det ingen ledig plats, kan man inte komma in.

    Om Iedig pIats finns kan rektor ta in dig. Du måste kontakta rektor på den skoIan och fråga. Men även om ledig plats finns, betyder det inte per automatik att den första som frågar, får komma in. Rektor kan göra bedömning att skola behöver "lugn och ro" och inga nya elever kan därför komma in. Det har rektor rätt att göra, för att det är hen som är ytterst ansvarig och har därför ganska stor makt och kan bestämma om lediga platser ska tillsättas eller inte, och om de ska tillsättas - med vilka eIever i så faII.

    Det som brukar speIa roII är i så faII

    1. Viktigaste - om det över huvudet taget finns pIats?

    2. sedan - på viIket program du läser nu? samma program eller ett annat program?

    3. och till sist - vad är prognosen att en ny elev kommer att "sköta sig"? T.ex kan rektor be om närvarorapport och även titta på dina betyg från grundskolan. Ibland vill rektor också träffa eleven för att få svar på sina frågor, t.ex vad är anledning till att du just vill komma in på just den skolan (den kanske ligger närmare och det blir lättare för dig att pendla; eller att du har kompisar på skoIan).

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig! Iycka till! Fråga syv håller tummarna för dig!

    ANNA :)

    • : Hej!
    • : Jag har en fråga, jag vill byta gymnasium eftersom att jag inte trivs i den jag är i nu, de gymnasiet har platser till programmet men rektorn vill fortfarande inte ta in mig, jag har alla godkända ämnen förutom matte, jag undrar om det finns något jag kan göra att komma in i de programmet även om rektorn inte låter mig , det finns lediga platser och jag förstår inte varför rektorn inte vill ta in mig, får rektorn göra så? Jag har bra betyg trots allt det är bara matten jag har F i?