Hej Julia!

    >>Antagningsbesked kommer om bara några få dagar. Vi får hoppas att du kommer in på ditt första alternativ! Du kanske inte behöver oroa dig i onödan.

    Om det trots förmodan blir så att du inte kommer in på det alternativet i ditt gymnasieval, som du vill ha - pratar du i så fall med personal på ditt antagningskansli och vi hoppas du får bra hjälp där! I många kommuner finns det "speciella ställen", som Vägledningscentrum eller Jourhavande-SYV under perioden efter Antagningsbesked till gymnasieväljare kommer.... Det måste man kika på - vad som finns i just din kommun, men någonstans måste man kunna få hjälp med att försöka få en annan plats än den man fick; eller att få en gymnasieplats, om man inte fick någon plats över huvudet taget.

    Vi hoppas och håller tummarna! Lycka till!

    ANNA

    Kontaktuppgifter till alla gymnasieantagningskanslier hittar man på http://antagningskanslier.se

    och du kan gå in på den hemsidan, som är "din gymnasievals-hemsida" nu på en gång och se om det finns info ang. vad man ska göra och När - om man vill ändra sitt gymnasieval. Det är nämligen väldigt olika i olika delar av landet. Men, överlag, bör man helst hålla sig till "sista dagen i omvalsperioden" och alla val och ändringar efter det - gör att man har sämre chans att få plats som man önskar... och i vissa fall kan man riskera att inte få någon plats över huvudet taget, tyvärr. :(