Marcus

    Hej jag går på handelsgymnasiet och klarar verkligen inte av det programmet. När jag började där trodde jag att jag skulle gå på ett ekonomiprogram som visade sig vara ett handelsprogram. Finns det någon annan inriktning som man kan byta till? Vet att man måste komplettera men kan ni rekommendera skolor. Jag går i ettan och vill helst byta till tvåan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    går du på den här gymnasieskolan, nti-handelsgymnasiet-stockholm eller på ngn annan skola? NTI-handelsgymn. erbjuder 2 program: EK och HA. Just den här skolan erbjuder, enligt vad jag vet, en inriktning på vardera program, så byta inriktning kan man inte göra, om man ska fortsätta läsa på samma skola (för det erbjuds endast en inriktning).
    Annars, så kan du söka till 1-a årskursen via gymnasieantagningen, och söka återigen med dina grundskolebetyg.
    Du skriver att du "inte klarar av", är det för svårt eller för lätt/tråkigt? Exakt vad som du upplever som det största problemet? Har du pratat med din klasslärare/mentor, med kurator på din skola eller med ngn annan vuxen: dina vårdnadshavare, rektor på din skola, och vad fick du för respons från dem?

    • :

      Hej jag går på nti handels gymnasiet i stockholm, jag skrev att jag inte klarar av programmet för att det inte är något som jag gillar att göra. Jag vill helst inte gå om ettan och undrar om jag på nått sätt kan byta gymnasium och komplettera det jag inte har lärt mig.

    • Anna : Tror tyvärr inte du kan hoppa in i ett annan program i år2. Några få program som t.ex EK och Samhällsvet.är så pass lika att det ibland är möjlighet att läsa år1 på ett av programmet och fortsätta år2 och 3 på det andra, men handelsprogrammet liknar inte ngt annat program så pass mycket att det skulle vara möjligt att fortsätta i år2 ... så du måste antingen fortsätta på HA (kanske på en annan skola, men på samma utbildning) eller söka om till år1 och börja om från börjar och läsa 3 år på ett nytt program.