Henrik
    Jag går nu mitt första år i gymnasiet fast tänker byta gymnasium och linje. Jag fick reda på att jag var tvungen att söka nu när det var omval och nu när jag har sökt så ångrar jag mig. Kan jag fortfarande ändra mitt val?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Henrik!

    Jag antar att du sökte till åk1 - för att gå om hela gymnasiet på ett annat program. Om det är så, då är det för sent att ändra sitt val nu, egentligen, enligt reglerna, alltså. Om ditt antagningskansli kan göra ett undantag, vet inte jag. Det kan du fråga om - t.ex. via SYV på din skola eller kontakta antagningskansliet direkt. Kontaktuppgifter kan du hitta vid www.antagningskanslier.se

    Om du inte hoppade av skolan, utan är inskriven i åk1 på ditt nuvarande program, kan du stanna kvar och läsa vidare till åk2.

    Beroende på vilket program & inriktning du går nu och till vilken utbildning du vill byta - kanske det går att just BYTA dvs börja i åk2 på ett annat program till hösten (beror helt på vad rektor på den mottagande utbildningen tycker & om det finns plats).

    För att kunna svara på din fråga behöver jag mer info:
    - vilket program går du nu?
    - vilket program vill du gå?
    - vill du gå om hela gymnasiet, från åk1 igen?
    - vad för yrke vill du ha sen?

    Mvh
    Mikael
    • : Jag går nu på el och energi programmet och jag vill gå Estet-media. jag vill gå om årskurs 1 och yrket spelar inte så stor roll sålänge det är något med media eller elektronik.
    • : Och jag vet att jag inte kan/vill gå på detta programmet.
    • Milla : Sökte du till estetiska programmet nu under omvalsperioden?
    • : Nej gjorde inte det
    • Mikael : Om du inte sökte ett Estetiska programmet, kan du inte få plats på ES. Det är enbart om lediga platser kommer att finnas, som du kan få en plats. Det är precis så som det var när du gick åk9 och sökte till gymnasiet: man var tvungen att söka i tid. Vilket program sökte du till i första hand? i andra hand? i tredje hand? Sökte du till samma utbildning på olika skolor eller kanske bara ett alternativ? Det du sökte i första hand prövas sina betyg mot - i förta hand. Det är exakt som det var förra året. Kontakta antagningskansliet och fråga om de kan göra undantag och ändra i din ansökan nu, efter omvalsperiodens slut.
    • : Som första valde jag Teknik programmet och som mitt andra vlade jag ES måste man endå kontakta kansliet?
    • : Och jag vet redan att alla som sökte till ES på den skolan jag vill har blivit antagna så det bborde finnas plats
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Antagningsresultat är ännu Preliminär, därför att betygen från vårterminen i å k 9 har ännu inte kommit in till antagningskanslierna. Det ät tidigast till midsommar som man får det definitiva antagningsbeskedet och först efter det vet man om det finns lediga platser.
    Om ditt Mtv från å k 9 inte räcker till att kunna komma in på teknik eller om du inte är behörig till teknik, som du kommer att prövas till ditt andra alternativ. Vill du prövas mot ES i första hand bör du kontakta antagningskansliet. Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare