Therese
    Hej!
    Jag har ett stort problem! Jag ska börja 2:an nu i höst men nu måste vi akut flytta till en helt annan stad. (Mariestad till Falkenberg) vilket blir alldeles för långt pendel avstånd. I Mariestad läste jag estetisk teater linje och nu vill jag byta. Eftersom jag ska flytta vill jag byta till samhäll för jag trivdes inte med estet. Jag undrar om det går hoppa in i 2:an då man läser in princip samma kurser på estet som samhäll eller måste jag börja om 1:an? I så fall kan jag hoppa in i 1:an i år då trots att det bara är 1 månad kvar till skolstart?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Therese,
    du behöver inte vara orolig för att inte få plats på gymnasiet.
    Din nya hemkommun /folkbokföringskommun/ - Falkenberg - kommer att hitta en plats till dig.
    Gymnasieantagningen i Halland har semesterstängt nu och öppnar igen måndag den 28 juli. Ingenting kommer att hända med gymnasieplatserna, när Antagningskansliet håller stängt. Du kan maila till dem, men du får svar tidigast på måndag, det vill säga om sex dagar.

    När flyttar ni? Från vilket datum kommer du att vara folkbokförd i den nya kommunen?
    Samhällsvetenskapliga programmet finns på två skolor i Falkenberg, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Falkenberg&program=9&orientation=&variant=&sport=
    Du kan kontakta båda de skolorna och fråga om de har lediga platser i å k 2 och/eller i å k 1 på Samhällsprogrammet.

    Enligt reglerna, så har du rätt att "fortsätta på den redan påbörjade utbildningen" dvs på det Estetiska programmet & även om inga lediga platser skulle finnas i å k 2 på Estet.programmet på någon skola i hela Falkenberg, skulle du ändå få gå på någon skola /du skulle få en "extra plats"/.
    Men om du vill byta till ett annat program, är det lite svårare. Du har inte per automatik rätt att få en plats på ett annat program. Om det finns lediga platser och du är behörig till Samhällsvetenskapliga programmet kommer du in i å k 1 /när det finns lediga platser, kommer alla behöriga in/.
    Ang.börja på Samhällsprogrammet i å k 2, så beror möjligheterna för dig på flera saker: om det finns lediga platser på Samhällsvet.programmet på någon av de två skolorna i Falkenberg & - om det finns en plats för dig - om skolan är beredd att göra en plan för dina studier, för att du skulle kunna "läsa ikapp". För detta krävs rektors beslut. För din del innebär den lösningen att du måste läsa mer än heltid, vilket kan bli påfrestande för hälsan. Det blir mycket nytt för dig: ny stad, ny skola, nya grannar och om du samtidigt som du skall lära känna din nya omgivningen, även läser mer än heltid, kan det lätt bli för mycket.
    Jag skulle råda dig att tänka på fördelar med att börja i å k 1 igen:
    - du kommer att vara lite äldre, med mer livserfarenhet, än dina klasskompisar;
    - du kommer att gå om några kurser & har väldigt bra förutsättningar att få högre betyg i dem /eftersom det blir en repetition för dig/... om du inte redan har alla A-betyg i alla kurser, förståss, - då går det inte att höja mer.

    Här får du kontaktuppgifter till Antagningskansliet:
    Gymnasieantagning Halland
    Postadress:
    Nyhems plan 2
    311 35 Falkenberg
    Tel: 0346-88 68 97, 88 52 08
    [email protected]

    Adress till hemsidan för gymnasieval är http://gymnasiehalland.se/
    Du kan även titta in på deras Facebooksida här https://www.facebook.com/GymnasieantagningHalland

    ***
    På båda de gymn.skolorna i Falkenberg, där det finns Samhällsprogrammet, finns det även Estetiska programmet, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Falkenberg&program=14&orientation=&variant=&sport=
    Jag undrar om det är just programmet, som du inte trivdes med? Kan det vara så att det är just skolan och/eller klasskompisarna som du tyckte var mindre bra? I så fall kan studier på Estetiska programmet på den nya skolan kännas mycket bra för dig.

    Önskar dig lycka till med flytten & med att komma in på den utbildningen som du bestämmer dig för!
    SYV Ludmila
    • : Hej!
    • : I nuläget är det osäkert när vi kommer flytta men antagligen runt oktober-november. Jag har lyssnat på dina råd och bestämt för att börja om på nytt vilket känns bättre. Jag trivdes inte på estetiska programmet pga att man blev så sjukt utfryst av andra elever från andra program. Kanske var det bara så på vadsbogymnasiet men en ny start känns mest lämpligast för tillfället! Tack så mycket för ditt svar, det var guldvärt!
    • Ludmila : Jag är glad att mitt svar var till hjälp för dig! Du är jättevälkommen att ställa nya frågor, om du känner behov av det! Bäst är det att ställa EN NY FRÅGA och inte skriva din fråga i en kommentar då vi ser Nya (obesvarade) frågor först & prioriterar dem i första hand. Önskar dig verkligen STORT LYCKA TILL! Håller tummarna för att det skall gå jättebra för dig på den nya skolan! *L* ;-)