bella
    Hej, jag har nu börjat gymnasium och jag har ångrat mitt val på både skola och program. Jag undrar om man kan byta gymnasium när terminen har börjat och om jag får byta program? Jag skulle vilja byta till hotell-och turismprogrammet. Jag går nu på Samhällsvetenskapsprogrammet inr samhällsvetenskap. Om jag väljer hotell-och turismprogrammet kan jag ändå gå på universitetet efter gymnasium?

    Jag har också tänk att bli polis när jag blir äldre, men jag vet inte exakt när... så jag vill läsa alla ämne som man behöver för att komma in på polishögskola.

    Vilka ämne behöver man för att kunna gå på polishögskola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Bella,
    för dig, som är intresserad av polisyrket, är det bra att besöka http://polisen.se/Bli-polis/.
    Här http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/ ser du vilka krav som ställs på sökande.
    Särskild behörighet till polisutbildningen är Svenska 3, Engelska 6, Samhällskunskap 1 b och Historia 1 b.

    För att uppnå behörighet till Polisutbildningen på Hotell/turismprogrammet, se programplan här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HT.pdf
    behöver du välja Svenska 2 och 3 inom Individuellt val, 200 p.
    ansöka om att få läsa utökade kurser: Samhällskunskap 1a:2, 50 p. och Historia 1a:2, 50 p.
    du måste också få Gymnasieexamen /inte ett Studieintyg/.

    Svenska 2 & 3 tillhör de Garanterat valbara kurser, men det gör inte Samhällskunskap och Historia. Att få läsa utökade kurser är ingen rättighet utan skolan gör bedömning om det finns möjlighet att erbjuda dig plats på de kurserna. Det kan, alltså, inträffa en situation då du inte blir behörig till att söka polisutbildning direkt efter gymnasiet. Du kan i så fall ansöka till KomVux efter gymnasiet.

    *** *** ***
    Nu skall jag svara på den frågan som du ställde först: om du kan byta skola & program.
    Svar: om det finns plats på skolan, dit du vill byta, ja. Men du måste också prata med dina föräldrar, då du inte är myndig än.
    Fråga på den nya skolan /dit du vill byta/ om de har lediga platser på Hotell/turism programmet och prata med dina föräldrar om att du vill byta skola & program. Om det finns lediga platser, kommer skolans personal hjälpa dig att byta.

    Vänliga hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV