Alva
    Hej!
    Jag har just börjat ettan och vantrivs verkligen i min klass. Jag känner mig utanför och har stor ångest över att gå till skolan, känner dessutom att de går ut över mitt skolarbete eftersom jag har svårare att fokusera. Jag måste antingen byta klass eller skola så snart som möjligt, för min situation är ohållbar. SYVen på min skolan säger att det förmodligen kommer vara omöjligt för mig att byta klass, men att jag ska lämna in ett läkarintyg till rektorn i värsta fall, vilket jag är beredd att göra. Hon kommer kolla över det om två veckor och chansen att jag får byta är fortfarande minimal. Mitt andra alternativ är då att byta skola, vilket givetvis kommer vara svårare om två veckor än nu eftersom att chansen att komma in kommer bli mycket mindre, samt svårare att läsa ikapp. Att byta klass skulle vara mycket bättre, eftersom att jag tycker om själva skolan och att jag annars skulle få pendla till en annan skola. Min fråga är då, ska jag vänta i två veckor och med största sannolikhet få ett nej till klassbyte och dessutom då minska chanserna för att byta skola, vilket kommer betyda att jag stannar kvar i en klass jag vantrivs i, eller ska jag försöka byta skola direkt för att vara på den säkra sidan?
    • Liselotte : Prata även med din klasslärare/mentor och med kurator samt med skolsköterska. Bra om flera av personal på skolan känner din situation. Bra också om du ber dina vårdnadshavare om hjälp: du är ännu icke-myndig och dina vårdnadshavare har både rätt och skyldighet att representera dig i olika sammanhang. Be, alltså, dina vårdnadshavare kontakta rektorn. Är det en kommunal skola - kan ni även kontakta Utbildningsförvaltningen i din kommun och förklara situationen. Är det en friskola - kontakta rektors chef, som kan vara Gymnasiechef inom företaget eller kanske har titel VD. Fler personer som känner till situationen är i detta fallet bra; därför att varje person kan bidra med förslag på en bra lösning. Lycka till!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alva; mina råd till dig blir att
    1. prata med kurator;
    2. skaffa läkarintyg/psykologintyg;
    3. ta reda på om ledig plats finns på en annan skola.
    Om ledig plats på en annan skola finns, be att få provgå ett par dagar på den nya skolan - då får du testa pendla och testa hur du trivs på den nya skolan. Sedan kan du bestämma om du vill byta eller inte.

    Vänligen och lycka till!
    L.

    Liselotte