Oliver
    Hej! Jag klarade inte Ma2c i gymnasiet och fick inte examen. Har försökt nu två gånger med att läsa in kursen men alltid misslyckats på Nationella provet. Det är alltså bara 100 poäng som saknas från att jag får min examen. Ma2c har jag ingen användning av i det jag vill plugga senare, så det sätter stopp för allt.

    Då är min fråga om det är möjligt att läsa en annan kurs som motsvarar samma poäng för att få min examen?

    Tack på förhand!
    • Julia : Har du godkänt betyg i matte 3c?
    • : nej
    • Mikael : c-spår i matte läses inom teknik och naturvetenskap och där är även matte 3c en obligatorisk kurs. Du kan inte ta in F i både matte 2c och 3c in i ditt examensbevis från komvux för att det blir 200 p F och Max är 150 p. Du måste boka tid med Syv på komvux och diskutera dina alternativ.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!
    du kan ta ut examensbevis med F i matematik 2 (t.ex i matematik 2c), eller menar du att du redan, förutom matte 2c, har max F-betygsatta poäng som du planerar ta in i examensbevis? Kan du i så fall försöka få godkänt betyg i en annan kurs i vilken du idag har F-betyg i?
    Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV-en på komvux. Från 1 juli 2021 ändrades reglerna och det nu är ännu friare vad gäller vilka kurser som kan ingå i examensbevis från komvux, men helt fritt är det inte. Om ditt examensbevis blir från område "teknik-naturvetenskap" då måste du ha 300poäng mattekurser in i examensbevis men du kan ha F i matte på högre nivå än matte1. I matte 1 måste man alltid ha godkänt betyg, annars uppfyller man inte kravet vad gäller matematiken.
    Att du skulle ha matematik 1c och 3c men inte 2c i ditt examensbevis - tror jag inte är möjligt. Du måste hur som helst prata med SYV-en på komvux.
    En av lösningarna kan kanske bli om ni försöker göra planering för dig mot examensbevis från "samhälle-humaniora", där behöver man inte ha in högre mattekurser än matematik 1 in i sitt examensbevis.
    Vad är dina planer för framtiden? Om du svarar på den frågan, kanske kan vi komma på något förslag för dig som du ännu inte själv har tänkt på.

    Allmänt om planer för framtiden och reglerna för examensbevis
    Personens planer för framtiden kan ändras. Reglerna (kraven som måste uppfyllas för att kunna ta ut examensbevis) tar inte hänsyn till vilka planer personen har.
    Du kan också vänta med att ta ut examensbevis - jobba ett tag eller söka till yrkeshögskoleutbildningar där du kan komma in (eventuellt) utan att ha tagit ut examensbevis (dock brukar yrkeshögskoleutbildningar inom område Teknik-Data-IT kräva godkänt betyg i matematik 2, men om du har godkänt betyg i matematik 3c så uppfyller du behörighet vad gäller matematik 2. Du kan också - om du skulle behöva uppfylla kravet på matte 2 - försöka skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a, en kurs där det är lite lättare att få högre betyg än i matte 2b eller 2c. Dock är det inte säkert du ska kunna ta in matte 2a eller 2b-betyg in i ditt examensbevis från komvux (här beror det på om ditt examensbevis från komvux blir inom område "teknik-naturvetenskap" eller inom område "samhälle-humaniora".

    Yrkesexamen från komvux
    I yrkesexamen behöver inte högre matte ingå en endast matematik 1 (den kursen måste ingå med godkänt betyg).
    Du kan kanske gå en yrkesutbildning t.ex mot yrke elektriker, på komvux, och ta sedan ut examensbevis som Elektriker (bara för att ta ett exempel) och i det examensbeviset kan du ha med kurser som krävs för högskolebehörighet: svenska 2,3 och engelska 6 + även många andra kurser i vilka du redan har godkända betyg. Se vilka yrkesutbildningar som komvux i din kommun erbjuder och fundera på att söka en av dem. Exempel: läser man mot yrket Undersköterska, så är det inte så att man nödvändigtvis behöver sedan jobba som undersköterska, utan det är bra att ha med sig kunskaper inom medicin och omvårdnad för man vet inte i vilka situationer man sedan "hamnar": att kunna ge första hjälpen och ha grundkunskaper inom medicin/hygien/omvårdnad är jättebra och de kan användas både inom yrkeslivet och i livet i övrigt.