Hej A,
    det är två helt Olika situationer:
    om du får ut Examensbevis
    eller
    om du får ut endast ett Studiebevis.
    I Examensbeviset får inget ändras.
    Om du inte uppfyller kraven för Examensbevis och får ut endast ett studiebevis från gymnasiet, kan du göra en ny planering - mot examensbevis från komvux; det gör du tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux, men det finns ändå ganska många krav som måste uppfyllas.
    Om du däremot får examensbevis från gymnasiet, så kan inget i det examensbeviset ändras i efterhand.
    Prata med studie- och yrkesvägledare (SYV) på din skola, fråga om du har en rimlig chans att uppfylla kraven och få ut examensbevis.
    Vilket program går du på nu? Vad är dina planer inför framtiden? Vad vill du göra efter gymnasiet?