Amalia
    Hej! om man börjar läsa läraprogrammet för lågstadiet, men byter terminen därpå till mellanstadielärare, kan man tillgodoräkna sig några poäng? Eller måste man läsa om vissa ämnen, och börja om en lärarutbildning helt från början?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amalia,

    Den frågan kan du få svar på hos en Studievägledare på lärarutbildningen på den högskola/universitet där du läser nu eller där du vill läsa.

    För det första, så är inte alla lärarprogram på alla orter identiska. För det andra, så är huvudregeln den att man bör komma in på programmet "på ett vanligt sätt" och sedan ansöka om Tillgodoräknande, vilket betyder att utbildningsledare/studievägledare kommer att titta på vad du hade för godkända betyg förut och i fall du har godkända betyg i samma eller motsvarande kurser, behöver du i så fall inte läsa dem på nytt. Dock kan kurserna ligga utspridda under flera terminer. Den sammanlagda längden på utbildningen blir därför sällan kortare.

    Men det beror helt på exakt hur de två programmen ser ut, vilka kurser som ingår och i vilka terminer de finns inlagda inom programmet.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte