Ellen Hanna
    Hej! Jag har sedan jul funderat på att byta linje. Läser nu Samhäll-beteende men har funderat på SPINT/SPRINT, alltså att man får en stor del undervisning på engelska. Problemet är att jag har läst de tidigare kurserna på svenska, medan SPINT har läst några av dem på engelska. Spint på min skola har inte beteende, utan bara samhäll/samhäll, vilket menas med att jag har missat en av kurserna (geografi som dem läser nu, jag läser kommunikation). Tror du att det finns möjlighet att jag får byta linje nu om jag vill det? Jag känner att det absolut är nödvändigt då jag inte trivs i min nuvarande klass. Så min tanke är alltså att jag ska byta linje så snart som möjligt- men att jag läser klart min kommunikationskurs medan dem läser geografin, då det är svårt att hoppa in i den nu. Och jag kan då istället läsa geografi 1 som programfördjupning i trean? Jag går just nu andra året på gymnasiet så jag är klar med ettan, och där läste vi samma kurser, dock var två av dem på engelska på SPINT, men jag läste dem på svenska. Spelar det någon roll, det är ju ändå samma kurser? Mycket tacksam för svar!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen Hanna!

    Din fråga måste jag tyvärr hänvisa till rektor på din skola - den rektor som ansvarar för SPINT/SPRINT utbildningen, dvs den utbildningen dit du vill byta. Det kan hända att det är samma rektor som du har nu (eller så är det en annan programrektor).

    Det är så att alla byten från en utbildning till en annan är det inte en rättighet som elever har /tyvärr/, utan man är beroende av att plats finns på den utbildnngen dit man vill byta. Sedan kan rektor säga Nej, även om plats finns. Detta pga att rektor kan göra bedömning att för stora anpassningar behöver göras och att de resurser som i så fall skulle krävas, finns ej på skolan. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan och har stora möjligheter att fatta beslut i olika frågor, bl a när det gäller byta utbildning.

    Jag har ingen möjlighet att svara på frågan om du kan eller inte kan byta. Du måste fråga rektor som ansvarar för den utbildningen dit du vill byta.

    Jag tycker att du har tänkt igenom det och har ett bra förslag, som borde kunna fungera, men, som sagt, "bollen ligger hos rektorn" och det är där du måste fråga och få svar.

    Jag hoppas du ska få byta! Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Julia Syv på Fråga SYV