Hej Ebba,
    prata gärna med SYV på din skola... men egentligen är det för sent att ändra sig. Man ska ha bestämt sig senast sista dagen i Omvalsperioden. Om man ändrar sin ansökan senare än sista dag i omvalsperioden, riskerar man att bli utan gymnasieplats, över huvudet taget - därför att man ställs sist i kön.
    Jag är ledsen att behöva ge ett sådant svar - men det är så reglerna ser ut.
    Givetvis kan det "hända saker" som t.ex om din familj flyttar "plötsligt" till en annan stad pga föräldrarnas arbete eller om du sökte till ett yrkesprogram, ex. inriktning Bageri på RL och så upptagas det efter omvalsperioden att du är allergisk mot mjöl... eller om någon diagnos eller sjukdom skulle göra att det val du har gjort ej är lämplig... då kan SYV eller Rektor på din gymnasieskola be personal på antagningskanslier att ändra i din ansökan även om det egentligen är för sent. Men om inget särskild/utomordentligt har hänt, då görs inte det, är vår erfarenhet.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, men jag kan tyvärr inte ge ett annat svar.

    OBS! Några få gymnasieskolor gör sin antagning själva, ej via Gymnasieantagningskanslierna - ex Europaskolan i Strangnäs >> gör sin antagen själv; och i fall gymnasieskolan gör sin egen antagning, kanske kan de ta emot ansökan senare än sista dagen i den "vanliga" omvalsperioden. Det är i alla fall värt att fråga /men det är, alltså, endast Om man vill söka till en sådan skola som gör sin antagning själv/.

    Vänligen
    ANNA