Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    Vi på Fråga SYV kan inte svara på den frågan. Vi vet inte alla omständigheter kring händelsen. Det finns inte några strikta regler kring vilken litteratur som måste användas, utan lärare har ganska stora befogeneter i att bestämma i den frågan.

    Om du t.ex. är missnöjd med det som hände, är det bäst att först prata med den berörda läraren och be hen att förklara varför det blev så. Om du sedan inte är nöjd med det svaret du får, vänd dig till Rektor på Komvux.

    Jag förstår att det kan ha konsekvenser om läraren byter kurslitteratur och de studerande kanske redan köpt de "onödiga böcker" och det kostar åtskilliga hundralappar extra.

    Det går kanske att förklara det för läraren och hen kanske kan ta tillbaka "bytet" och använda de "gamla böckerna" eller så har läraren en väldigt bra förklaring till varför de "gamla böckerna" inte kan användas.

    Som sagt, det är rektor som är ytterst ansvarig och det dit man vänder sig om man inte är nöjd med det som läraren gör.

    Om du förklarar lite mer kring vad som hände, kan i så fall hända att vi kan ge ett bättre svar.

    Bästa hälsningar och med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt - det som du beskriver i din fråga... :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack! då har jag lite mer koll på läget. tyckte dock att det borde finnas riktlinjer i att literatur får ej ändras inom en viss tid innan kursstart så att man som elev inte blir utsatt för detta som ovan. som du du skrev, onödig utgift. Mvh linda