anna

    Jag pluggar både hemspråk och franska nu i nian och vet att ens sämsta ämne kan bytas mot modersmålsbetyget (om det är bättre). Skulle dock räkna ut mitt meritvärde på gymnasium.se och märkte att det inte byttes ut mot mitt enda B och sämsta ämne, franska. Har A i modersmål så jag förstod det som att franskabetyget skulle strykas från meritvärdet, men verkar som att det inte gör det. Är det något fel på sidan eller är det så man räknar? Har som sagt endast B i franskan och A annars så finns inget annat ämne det skulle kunna bytas ut mot.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, hänvisar till info på >>Gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde och ditt MTV borde bli 337,5.

    Om du har franska-betyg inom Språkval, räknas det betyget som ett extra (17-de) ämne, utanför dina 16 andra högsta betyg.

    • :

      Hej igen, räknade ut mitt meritvärde men förstår inte varför det inte blir 340 då mitt enda B borde bytas ut mot mitt 17:one (modersmål) som jag har fått A i? Eller har jag tänkt fel?

    • Mikael : Som 17-de betyget kan ENDAST BETYG I MODERNA SPRÅK (språkval) räknas in. Eftersom du uppger att du i moderna språk har B, som = 17.5 blir summan 337.5.