IB20 Elev
    Hej! Jag går i 2an av IB-programmet just nu och vill gärna byta till estetprogrammet för att det känns som om det skulle passa mig mycket mer. Eftersom jag gått en och en halv termin av gymnasiet redan, kommer jag då behöva gå om ett år eller två? Eller kan jag fortsätta plugga utan att gå om något år. (FYI läste inte in historia 1b och kemi 1c i 1an som man egentligen ska i PreIB, och fick F i idrott för att jag bytte från natur inte hade möjligheten att komplettera kursen på ett år)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    i Programplanen för ES kan du se vilka kurser som ingår, men i vilken ordning de läses - kan vara olika på olika gymnasieskolor. T.ex läses Idrott-och-hälsa 1 under årskurs 1 på de flesta skolor, men finns exempel på när den kursen är förlagd under årskurs 2 och t o m under årskurs 3 /vilket inte är vanligt men förekommer/.
    På samma sätt kan olika kurser som t.ex "Konstnärerna i samhället" läsas under olika årskurser.

    Mitt förslag är att du söker till år1 på ES till nästa höst men när du blir Antagen tar direkt kontakt med den gymnasieskolans SYV där du är antagen och försöker få svar på frågan om du skulle kunna bli uppflyttad till år2 pga du redan har många godkända betyg från gymnasiala kurser.
    Att söka till år1 är din rättighet. Att bli "uppflyttad" är det tyvärr inte.
    Att ngn rektor skulle ta in dig in i år2 mitt i läsåret när du tidigare läst på en annan utbildning, tror jag inte på. Det är svårt för skolan att ge handledning och möjlighet att läsa ikapp i kurserna. Lärarna säger oftast att de inte kan ha mer att göra än det de reda gör pga lärarbrist och överbelastning av lärarna.  Min gissning är att i fall du frågar på många skolor, så får du svar från alla de skolorna att de ej kan ta in mitt i läsåret och att du får söka till år1 till nästa höst. Men jag blir glad (överraskad också) om du får ett annat svar från skolornas rektorer. Hör gärna av dig sen och berätta hur det går!
     Vänligen & lycka till!
    Julia

    • SYV-besökare : Håller med om att det finns knappast ngn rektor som skulle ta in i ett nytt program mitt i läsåret, om eleven inte redan läser samma utbildning på en annan skola, men även i det fallet är det svårt (kanske t o m omöjigt) att hitta ngn gymnasieskola som tar in i mitt i läsåret.