Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Paulina,
    det är ofarligt att söka till ett nytt program för att i fall du kommer in måste du sen svara Ja eller Nej till erbjuder studieplats. Om du svarar Ja, har du fortfarande - om jag förstår det rätt - plats på kurser på din nuvarande program (pga du har platsgaranti på ditt program så länge du klarar "underliggande" kurser) men hur ska du klara av läsa 2 st. heltitdutbildningar samtiigt? Du kan ju inte klona dig! :) Då måste du ju själv tacka Nej att fortsätta läsa på sjuksköterskeprogrammet.
    'en kreativ lösning? Sök till optikerprogrammet. Om du kommer in, tacka ja och på ssk-programmet ansök om Studieuppehåll med bibehållen studieplats. Jag kan inte garantera att du får det beviljat, men Om du får det beviljat då kan du testa läsa på optikerpr. och i fall du ångrar dig - återvända året därpå (eller terminen därpå - om antagning till ssk-programmet på just det lärosäte görs varje termin) till ssk-programmet.
    Annars så är det inte uteslutet att du ändå, även utan anstånd eller studieuppehåll med bibehållen plats, ändå ska kunna återvända tlll ssk-programmet (om det då du vill återvända finns ledig plats och du har godkända kurser fram till "den punkten" på programmet) då finns det ju ingen anledning att inte anta dig "tillbaka", så att säga... dock kan inte jag lova eller garantera ngt.
    Lycka till!
    Peter