Maja
    Jag har gått natur med idrottsinriktning i ett år som hade en kurs plan på 4år nu vill jag byta skola eftersom jag inte trivs osv.
    Men jag har inte läst historia, religion eller idrott och hälsa(men har haft special idrott) kan jag ändå börja i 2an på andra skolan (det finns plats på programmet) och läsa in dessa kurser under de tre åren eller läsa ett 4e år efter studenten och läsa in historia och religion då?

    1 Svar

    Hej Maja!

    Det finns tyvärr inget enkelt svar på din fråga. Att skolan har lediga platser på programmet är positivt.
    Om du kan byta skola är upp till den nya skolan att avgöra. Det beror främst på vilket program som du vill byta till samt hur deras kurser är planerade. Dels behöver det schemamässigt fungera för att du ska kunna läsa de lektioner som du behöver, beroende på det kan det också variera hur lång tid du behöver läsa. Den frågan kan dessvärre bara den aktuella skolan svara på.

    Det finns alltid möjlighet för dig att senare läsa kurserna som du inte läst på komvux . Det kan förmodligen också vara skönt att vara klar med allt innan du slutar gymnasiet.

    Börja med att höra av dig till skolan som du är intresserad av antingen till deras rektor/bitr rektor eller studie och yrkesvägledare så kommer du förmodligen att få svar på din fråga.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV