micki
    hej!:)
    Går i andra ring och har bestämt att byta till en annan skola.. Det jag är rädd för är att mina poäng inte räcker till och min fråga är - vad händer om jag inte kommer in ? Kan jag gå tillbaka till min föredetta skola eller står jag "tomhänt" ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Micki!

    Läs på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram om några olika situationer kring att byta program.

    Du går i åk2 och vill byta till en annan skola, men jag har inte förstått om du söker om till åk1 och vill gå om 2 år eller om du vill just BYTA dvs gå åk3 på en annan skola men samma program - eller om du vill byta både skola och program men kanske bara går om åk2 - dvs "förlorar" ett år bara.

    Om du söker till en annan skola (oavsett om du söker till åk1 eller 2 eller 3) - säg inte på din nuvarande skola att du vill sluta. Först när du vet att du får plats på en annan skola, säger du på din nuvarande skola att du slutar. Det är så man gör för att inte stå utan gymnasieplats, inte stå "tomhänt" som du skriver i din fråga. :)

    Läs på länken som jag skickar nu och återkom om ngt är oklart eller om du kommer på en annan fråga.

    Lycka till!
    ANNA